Til innhold
Oslologo
Kontakt Min side
Min side

Tjenester og tilbud

  • Døgnåpne tjenester
  • Barnehage
  • Skole og utdanning
  • Helse og omsorg
  • Plan, bygg og eiendom
  • Gate, transport og parkering
  • Avfall og gjenvinning
  • Natur, kultur og fritid
  • Bolig og sosiale tjenester
  • Skatt og næring
  • Vann og avløp
  • Brannvern, ildsted og feiing

Oslo vokser

  • Byutvikling
  • Miljø og klima
  • Slik bygger vi Oslo
  • Folkehelse
  • Mangfold og integrering (OXLO)
  • Fag- og utviklingsprosjekter
  • Se alle satsinger

Politikk og innsyn

  • Politikk
  • Valg
  • Innsyn
  • Statistikk

Finn fram i kommunen

  • Bydeler
  • Etater, foretak og ombud
  • Rådhuset

Annet

  • Kunngjøringer
  • Tilskudd, legater og stipend
  • Egenberedskap
  • Flyktninger og inkludering
  • Utmerkelser og priser
  • For våre leverandører
  • Kontakt
  • Jobb i Oslo kommune
  • English

Stor pågang på allmennlegevakten

Infeksjonssesongen har startet og allmennlegevakten i Oslo opplever økt pågang, både ved oppmøte og på telefon.

  • Akutt helsehjelp

Legevakten i Oslo

Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.

Åpent: 00–24

Ved sykdom, ring 116 117

Ved skade, møt opp på legevakten

Ring 113 ved fare for liv og helse

Illustrasjon av storbylegevakten ved Trondheimsveien

Adresse: Trondheimsveien 233 (Aker sykehus)

Skade

Brudd, forstuing, kutt, sår, hjernerystelse og brannskader

Sykdom

Når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente

Akutt psykisk sykdom

Alvorlig depresjon, selvmordsfare, psykose og forvirring

Overgrepsmottaket

Har du vært utsatt for voldtekt eller annet seksuelt overgrep?

Kriser og vold

Akutt hjelp ved kriser, vold eller vanskelige livssituasjoner

Praktisk informasjon

Du kan parkere i parkeringshus under legevakten eller på Aker sykehusområde. Se hva det koster å parkere.

Personer som følger en pasient kan slippe av pasienten ved inngangen og kjøre videre. Hvis du har behov for tilrettelegging, kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.

Parkeringshuset under legevakten har også HC-parkeringsplasser.

Du finner kjørerute til legevakten i Google Maps

  • Nærmeste kollektivholdeplass er busstoppet Aker sykehus i Trondheimsveien.
  • Det er også mulig å ta t-bane, buss og trikk til Sinsenkrysset og ta buss videre til Aker sykehus. Eventuelt kan du følge gruslagt gangvei opp til legevakten fra nordsiden av Sinsenkrysset. Deler av gangveien er bratt og deler av den er lagt i gangtunnel grunnet byggearbeider. Den egner seg derfor best til personer uten fysiske hjelpemidler som rullestol eller barnevogn.
  • Lokaltog stopper på Grefsen stasjon. Herfra tar det rundt 15 minutter å gå til Aker sykehus.

Du finner reiserute med offentlig transport til legevakten på ruter.no

Taxi

Hovedregelen er at pasienter og pårørende kommer seg til legevakten på egen hånd.

Hvis du velger å ta taxi uten at det er avtalt på forhånd, må du selv betale for turen. Husk å få kvittering av sjåføren.

Legen vurderer om du får dekket deler av utgiftene til og fra legevakten. Du må da logge inn og laste opp legens bekreftelse og kvitteringen for taxituren på helsenorge.no.

Legevakten prioriterer pasienter med akutte skader og alvorlig sykdom.

Når du kommer til legevakten får du først snakke med en sykepleier som gjør en vurdering av din situasjon. Vurderingen avgjør hvilken kø du blir plassert i og påvirker ventetiden.

Hvis du har fått tildelt en oppmøtetid må du registrere deg når du kommer. Da får du beskjed om hvor du skal vente. Vær oppmerksom på at det likevel kan være noe ventetid, men ta kontakt med personalet om du blir dårlig i løpet av ventetiden.

Venterom

Ventearealet i mottaksområdet ved hovedinngangen har egne områder for skadelegevakten og allmennlegevakten. Her finner du en kiosk (åpner i 2024), mat- og drikkeautomater og toaletter. De ulike avdelingene på legevakten har egne venteareal for pasienter og det finnes egne venterom for barn.

Pårørende

Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager.

Lade mobil og PC

På venterommet hos legevakten har du tilgang på strøm og internett. Husk å ta med egen lader.

På legevakten finner du flere mat- og drikkeautomater. Legevakten har også en kiosk (åpner i 2024) som selger mat og drikke i mottaksområdet og venterommet ved hovedinngangen.

Du må som hovedregel betale egenandel for behandling på legevakten. Det er ulike priser for behandling på allmennlegevakten, skadelegevakten og psykiatrisk legevakt. Akutt krisehjelp og overgrepsmottaket er gratis.

Les mer om egenandel på helsenorge.no

Faktura

Har du spørsmål om faktura fra skadelegevakten finner du kontaktinformasjon til skadelegevakten på oslo-universitetssykehus.no

Har du spørsmål om faktura fra allmennlegevakten finner du kontaktinformasjon til allmennlegevakten

Du kan få sykemelding etter et besøk hos legevakten. Pasienter som har vært hos allmennlegevakten kan få sykemelding for en kort periode. Forlengelse og annen oppfølging gjøres av fastlegen.

Pasienter som har vært hos skadelegevakten vil ofte få sykmelding for hele den aktuelle skadeperioden. Les mer om sykemelding ved skade på oslo-universitetssykehus.no

Du får resept på medisiner du trenger for behandlingen du får på legevakten. Det er døgnåpent apotek i samme bygning som legevakten. Apoteket er åpent hver dag hele året.

Kontakt fastlegen din for å fornye resepter.

Når du er ferdig med behandling på legevakten, kan du få med deg hjem en utskrift fra journalen din.

Skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

Hvis du har vært hos skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt finner du journalen din på helsenorge.no

Allmennlegevakten

Hvis du har vært hos allmennlegevakten, på overgrepsmottaket eller psykososial akuttjeneste fyller du ut et skjema og sender det til Helseetaten for å få journalen tilsendt.

  • Fyll ut skjema for utskrift av journal (PDF)
  • Send skjemaet til Helseetaten, Postboks 4716, 0506 Oslo
  • Journalutskrift fra kommunen koster 59 kroner

Allmennlegevakten sender som hovedregel digitalt journalnotat til fastlegens journalsystem. Det er i tillegg mulighet for utskrift av journalnotatet ved behov.

Legevakten i Oslo drives av Oslo kommune og Oslo universitetssykehus. Ønsker du å klage ber vi om at kontakten skjer skriftlig. Hvis klagen gjelder parkeringsgebyr må du ta kontakt med parkeringsselskapet.

Hvis du har klaget, men ikke er fornøyd med svaret du fikk kan du innen tre uker få saken vurdert hos Statsforvalteren i Oslo og Viken

Du har også rett til å sende klagen til andre eller få hjelp til å klage, les mer på helsetilsynet.no

Skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

For henvendelser til skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt må du ta kontakt med Oslo universitetssykehus:

Klage på skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

Allmenlegevakten

For henvendelser som gjelder allmennlegevakten, overgrepsmottaket eller sosial og ambulant akuttjeneste må du ta kontakt med Helseetaten i Oslo kommune

Har du behov for tilrettelegging eller ekstra skjerming kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.

Lege snakker med liten gutt

Information in English

  • Are you looking for an emergency room?

Legevakten flytter

  • Kampanjemateriell

Kontakt

  • Kontakt Oslo kommune
  • Finn en ansatt

Jobb i Oslo kommune

  • Ledige stillinger
  • Lønn og arbeidsforhold

Om nettstedet

  • Personvern og informasjonskapsler
  • Tilgjengelighet
English
Facebook