Byantikvaren
Om oss
Byantikvaren er Oslo kommunes faglige rådgiver i alle spørsmål som gjelder bevaring av arkitektoniske og kulturhistoriske verdifulle bygninger, anlegg og miljøer og arkeologiske kulturminner.
Vi arbeider for at byens verneverdige kulturminner tas vare på som en naturlig del av all arealplanlegging, byggevirksomhet og forvaltning av det fysiske miljøet. Byantikvaren driver også utstrakt formidling til et bredt spekter av målgrupper.
Svartid på henvendelser
Vi forsøker å svare alle private tiltakshavere innen 12 uker, men i enkelte tilfeller kan det ta lenger tid. Private tiltakshavere bør bestille tid i vårt publikumsmottak for raskere saksgang. Tid kan avtales ved å ringe vårt sentralbord i telefontiden.
For at Byantikvaren skal kunne behandle saker i publikumsmottaket må saken være tilstrekkelig belyst gjennom tegninger og/eller fotografi. Ta med utskrift av dokumentasjon som viser tiltaket. Vi ber om at dette ikke sendes inn på forhånd da vi ikke har kapasitet til å vurdere saken før saken behandles i publikumsmottaket. Det er satt av 30 min til hver sak.
Ledelse
For leverandører og samarbeidspartnere
Organisasjonsnummer: 976 819 993.
Rapporter og dokumenter
- Tildelingsbrev 2023 Byantikvaren (PDF)
- Tildelingsbrev 2022 Byantikvaren (PDF)
- Årsberetning 2022 Byantikvaren (PDF 8MB)
- Fredningsforslag - Den amerikanske ambassaden (PDF)
- Vedlegg til fredningsforslag - Den amerikanske ambassaden (PDF 6MB)
- Barnas Kvadratur - brosjyre (PDF 15,5MB)
- Vandrekart for Kvadraturen - lærerveiledning (PDF)
Satsingsområder og prosjekter
Tilskudd og stipender
Postjournal
Ledige stillinger
Kontakt
Telefontid
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag
- Torsdag
- Fredag
- Lørdag
- Søndag
Du må ringe oss for å få timeavtale før du møter opp i publikumsmottaket.