Plan- og bygningsetaten
Om etaten
Plan- og bygningsetaten har ansvaret for kommunens overordnede arealplanlegging, plan- og byggesaksbehandling, kartforvaltning samt kart- og delingsforretninger.
Etaten har i dag i rundt 550 ansatte, og skal være en pådriver i Oslos byutvikling. Vi ønsker å være en synlig etat med godt omdømme og være en attraktiv arbeidsplass med utviklingsmuligheter.
Se vårt organisasjonskart (PDF, 804.94KiB)
Skal du sende post til Plan- og bygningsetaten?
Vi praktiserer åpenhet og innsyn i vår saksbehandling, og de fleste dokumentene i våre saker er tilgjengelig og kan leses i Saksinnsyn. Vi kontrollerer all post før vi publiserer.
Fødselsnummer skal du ikke oppgi, med mindre skjemaene krever det, som for eksempel i seksjonerings- og oppmålingssaker. Sensitive personopplysninger er sjelden relevant i vår saksbehandling, og skal som hovedregel ikke sendes inn.
Skal du sende oss store filer?
Du kan ikke sende oss store filer på e-post, men bruk vår digitale løsning for å sende store filer som er større enn 40 MB. Filene sendes til vårt postmottak.
Når du får sms eller e-post med varsel om post fra oss, betyr det at Plan- og bygningsetaten har sendt deg et brev til din offentlige digitale postkasse. Slik henter du digital post fra oss via Altinn
Veiledningstelefon og saksbehandlere
Finn kontaktinformasjon til veiledningstelefon og saksbehandlere.
Våre tjenesteområder
For leverandører og samarbeidspartnere
Organisasjonsnummer: 971 040 823
Fakturaadresse: Oslo kommune Fakturasentral Plan- og bygningsetaten Postboks 6532 Etterstad, 0606 Oslo Faktura må sendes i EHF-format
Endre din fakturaadresse
Kunderegisteret i Plan- og bygningsetaten er samordnet med Folkeregisteret og Enhetsregisteret.
Det vil si at fakturadresse er den samme som er registrert på deg/din virksomhet i disse registrene. Hvis du ønsker fakturaer fra vår etat sendt til en annen adresse, trenger du ikke kontakte oss. Det er nok å oppdatere dine opplysninger i Folkeregisteret og Enhetsregisteret. Så fort du endrer opplysningene, oppdateres vårt kunderegister.
Nytt konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og verktøy for kontraktsadministrasjon (KAV)
Plan- og bygningsetaten vil i løpet av høsten 2025 implementere ny løsning og verktøy for konkurransegjennomføring (KGV) for anskaffelser og oppfølging av kontrakter og avtaler (KAV).
Les mer om Oslo kommunes nye system for anskaffelser
Følg med på hva vi driver med
I dette nyhetsbrevet finner du tørre fakta om saksbehandlingen i Oslos plan- og byggesaker: Endringer i rutiner, i veiledere og i praksis, og nyheter om digitale forbedringer i våre innsynsløsninger og byggesøknader.
- Meld deg på nyhetsbrevet
- Følg Plan- og bygningsetaten på Facebook
- Følg Plan- og bygningsetaten på LinkedIn
- Byplan Oslo: et nettmagasin om byutvikling i Oslo
Satsingsområder og prosjekter
Rapporter og dokumenter
- Klima- og miljørapport
- Tildelingsbrev 2025 - Plan- og bygningsetaten (PDF, 335.29KiB)
- Årsberetning 2024 - Plan- og bygningsetaten (PDF, 8.6MiB)
- Byutvikling Oslo 2018 Plan- og bygningsetaten (PDF, 5.16MiB)
- Områdeprogram for Ekeberg natur- og idrettspark, mai 2018 (PDF, 18.77MiB)
- Grøntregnskap: en måling av grønnstruktur i Oslos byggesone – fagrapport
- Personvernerklæring pbe (PDF, 196.1KiB)
Ledige stillinger
Kontakt administrasjonen
Ledelse
Pressekontakter
Kunngjøringer
Tildelingsbrev
Årsberetning
Kontakt
- Telefon
- 2180 2180
- Besøksadresse
-
Vahls gate 1
0187 Oslo
- Postadresse
-
Boks 364, Sentrum
0102 Oslo
- Post til og fra etaten blir offentliggjort i Saksinnsyn, hvor du kan følge saksbehandlingen.
Åpningstid—resepsjonen
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag
- Torsdag
- Fredag Stengt
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag
- Torsdag
- Fredag Stengt
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt
- Mandag
- Tirsdag
- Onsdag
- Torsdag
- Fredag Stengt
- Lørdag Stengt
- Søndag Stengt
Kontaktinformasjon til veiledningstelefon og saksbehandlere