Varsling om korrupsjon, misligheter og andre lovbrudd
Varsling er en viktig del av Oslo kommunes arbeid for å sikre integritet, åpenhet, og kvalitet i sine tjenester. Vi ønsker å forebygge, avdekke og forbedre uønskede forhold.
Hva er varsling?
Varsling er å si fra om kritikkverdige forhold som er i strid med rettsregler, etiske regler eller normer som har bred tilslutning i samfunnet, til noen som kan gjøre noe med det. Retten til å varsle om kritikkverdige forhold er lovbestemt.
Om varslingsordningen i Oslo kommune
Varslingsordningen skal gjøre det enkelt og trygt å varsle om korrupsjon, misligheter og andre lovbrudd i Oslo kommune, eller mot Oslo kommune. Ordningen gjør det mulig for deg å si fra dersom du har mistanke om, eller kjennskap til kritikkverdige forhold.
Når Oslo kommune får informasjon om mulig kritikkverdige forhold kan vi iverksette relevante tiltak for å håndtere situasjonen.
Hva kan du varsle om?
Alle oppfordres til å si fra eller varsle ved kjennskap til brudd på lover og regler knyttet til:
- fare for liv eller helse
- fare for klima eller miljø
- korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
- myndighetsmisbruk
- uforsvarlig arbeidsmiljø
- brudd på personopplysningssikkerheten
Hva regnes ikke som et varsel?
Varslingsordningen gjelder ikke for:
- saker som gjelder eget arbeidsforhold, som for eksempel misnøye med lønn, personalkonflikter, fordeling av oppgaver eller lignende
- klager på tjenester eller enkeltvedtak der det finnes andre klageordninger, eksempelvis Statsforvalteren eller kommunens klagenemnd
- tilbakemeldinger om feil og mangler i gater, torg og lignende
- feil og mangler ved vann og avløp
- klager på støy eller nabovarsel
- kritikkverdige forhold utenfor kommunens ansvarsområde
- tips om mulige lovbrudd ved skjenkesteder og dagligvarebutikker som selger øl og tobakk
Viktig informasjon om bruk av varslingssystemet
Varslingssystemet skal kun brukes til å varsle om kritikkverdige forhold som korrupsjon, misligheter eller andre alvorlige forhold.
For andre typer henvendelser er det viktig at du kontakter riktig etat, slik at saken kan behandles raskt og effektivt:
Bymiljøetaten
Meld fra om feil og mangler på fellesarealer som gater, torg, friområder, idrettsanlegg, marka og indre Oslofjord.
Send inn en henvendelse via Bymelding
Plan- og bygningsetaten
Har du mistanke om ulovlige byggetiltak eller lignende?
Meld fra om et mulig ulovlig byggetiltak
Renovasjon- og gjenvinningsetaten
Ta kontakt ved manglende henting av husholdningsavfall eller fulle returpunkter for glass- og metallemballasje.
Meld fra om manglende henting og fulle returpunkter
Boligbygg
Naboklager og melding om feil eller mangler i din kommunale bolig eller fellesarealer skal meldes inn i egne skjemaer.
Klager og tilbakemeldinger til Boligbygg
Næringsetaten
Har du mistanke om lovbrudd knyttet til butikker som selger øl og tobakk, eller utesteder og restauranter som skjenker alkohol i Oslo?
Hvem kan varsle?
- Ansatte i kommunen og andre som utfører arbeid i en kommunal virksomhet, som innleide, lærlinger eller personer som deltar i arbeidsmarkedstiltak
- Eksterne, for eksempel leverandører eller innbyggere
Anonymitet og innsyn
Anonymitet
Du kan velge å varsle anonymt. Uansett om du oppgir navn eller varsler anonymt, vil varslingen bli håndtert i samsvar med lover og regler for offentlig saksbehandling.
Uansett om du varsler navngitt eller anonymt vil du kunne motta henvendelser fra kommunen samt sende inn ytterligere opplysninger gjennom varslingssystemet.
Dersom du velger å varsle anonymt kan det begrense muligheten til å undersøke saken.
Innsyn og offentlighet
Dokumenter i varslingssaker er underlagt samme lovverk for taushetsplikt og offentlighet som andre dokumenter. Det vil si at taushetsbelagte opplysninger alltid vil være unntatt offentlighet. Varslers identitet og opplysninger som kan identifisere varsler vil som hovedregel bli skjermet.
Den varselet er rettet mot har krav på innsyn i varselet og sakens dokumenter for å kunne gi sin versjon eller imøtegå påstandene.
Opplysninger i varselet som ikke er omfattet av taushetsplikten, vil kunne bli offentliggjort eller bli gitt innsyn i etter innsynsbegjæring eller vedtak hos Statsforvalteren.
Oslo kommune er opptatt av at varslingsordningen skal være trygg for alle som varsler. Vern for både varsler og den det varsles om vil bli vektlagt i vurderingen om innsyn i saken.
Slik varsler du
Du kan varsle muntlig eller skriftlig. Av hensyn til sikkerhet kan du ikke varsle via e-post.
Det er viktig at du tydelig beskriver forholdet du varsler om. Varselet bør inneholde:
- navn på virksomhet og avdeling eller enhet
- konkrete opplysninger om hva forholdet gjelder, tid og sted
- personer som har kunnskap om forholdet
- dokumentasjon som kan underbygge påstandene i varselet hvis du har det
I tilfeller der varselet ikke inneholder tilstrekkelig opplysninger og det ikke er mulig å innhente ytterligere informasjon, vil saken ikke kunne behandles og vil derfor bli avsluttet som varslingssak.
Du kan varsle digital via varslingssystemet. Systemet gir deg også mulighet til å kommunisere videre med kommunen. Du kan også laste opp relevante dokumenter som belyser saken.
Referanse ID og passord
Når du registrerer et varsel, vil du bli spurt om du ønsker videre dialog om saken din. Du kan velge å ha dialog selv om du ønsker å være anonym. Da vil du få en referanse-ID og bli bedt om å lage et passord. Det er viktig at du tar godt vare på begge deler.
Hvis du mister dem er det ingen mulighet for å få opplyst referanse-ID eller få generert nytt passord. Dette er fordi løsningen skal ivareta full anonymitet for de som ønsker det.
Hvis du har mistet brukernavn og/eller passord, må varslet registreres på nytt for at du skal kunne følge det opp via innlogging i løsningen.
Hjelp til å skrive ned varselet
Hvis du trenger hjelp til å skrive ned ditt varsel, kan du få støtte fra kommunens eksterne varslingsmottak, BDO, som er et eksternt konsulentselskap.
Du kan ringe varslingstelefonen 80 08 27 75 hverdager mellom kl. 09:00 og 15:30. Innringers telefonnummer er ikke synlig for den som svarer.
Du kan også avtale personlig oppmøte hos varslingsmottaket, i BDOs lokaler:
Varslingsmottaket i Oslo kommune v/BDO AS, Forensic Services
Bygdøy allé 2, 0121 Oslo
Etter at du har varslet
Du vil motta en bekreftelse på at varselet er mottatt, og du kan lagre en kopi av varselet. Du får også informasjon om hvordan du kan logge inn i varslingssystemet for videre oppfølging.
Kommunen kommuniserer kun med deg via varslingssystemet eller i form av brev sendt til din folkeregistrerte adresse. Dette gjør vi for å ivareta ditt personvern. Vi har ikke mulighet til å sende deg e-post om varselet ditt.
Varselet ditt vil bli vurdert og du vil bli orientert når den videre behandlingen er besluttet.
Du kan bli spurt om ytterligere informasjon dersom det er nødvendig for å beslutte hvordan saken skal følges opp. Du kan også bli bedt om å gi ytterligere informasjon i forbindelse med undersøkelse av saken. Når saken er avsluttet, vil du få beskjed om dette.
Hvor behandles varselet?
Det er etablert varslingsordninger i alle kommunens virksomheter. I tillegg er det etablert en sentral varslingsordning for saker som av ulike årsaker ikke kan eller skal behandles i den enkelte virksomhet.
Kommunen følger prinsippet om at varslingssaker skal løses på lavest mulig nivå.
Saksbehandling av varsler
Følgende prinsipper gjelder for saksbehandlingen av varslingssaker:
- Arbeidsgiver har plikt til å undersøke og saksbehandle varsler innen rimelig tid.
- Arbeidsgiver har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til begge partene (den som varsler og den omvarslede). Varsler skal behandles konfidensielt, det vil si at identiteten til varsler skal ikke gjøres kjent for flere enn nødvendig. Videre skal den omvarslede få anledning til å uttale seg om påstandene i varselet.
- Når saken er utredet og kan avsluttes, skal begge parter motta en orientering fra arbeidsgiver. Av hensyn til personvern har arbeidsgiver begrenset mulighet til å dele informasjon med varsler, med mindre varsler har rett til partsinnsyn i henhold til forvaltningsloven.
- Beslutninger som blir foretatt vil ikke være et enkeltvedtak, og avgjørelsen kan derfor ikke påklages.
Personvernerklæring
Personvernerklæringen (PDF) beskriver Oslo kommunes behandling av personopplysninger i forbindelse med varsling.
Gjengjeldelse
Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidstakere eller andre som utfører arbeid for kommunen ikke blir utsatt for gjengjeldelse som følge av varsling.
Med gjengjeldelse mener vi enhver handling som oppleves ugunstig. Eksempler på dette kan være trusler, usaklig forskjellsbehandling, omplassering, suspensjon og oppsigelse.
Gjengjeldelse er etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven forbudt.
Tvister om brudd på forbudet mot gjengjeldelse kan sendes til Diskrimineringsnemnda. Vær oppmerksom på at dette ikke gjelder saker om oppsigelse eller avskjed.