Sykkeltilrettelegging i Toftes gate

Oslo kommune starter planlegging for å bedre tilretteleggingen for gående og syklende i Toftes gate mellom Sofienberggata og Helgesens gate.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal utarbeide et forprosjekt med reguleringsplan for Toftes gate på strekningen mellom Sofienberggata og Helgesens gate. Forprosjektet skal utrede og planlegge hvordan dagens smale sykkelfelt med parkering på innsiden kan oppgraderes iht. gjeldende gatenormal for Oslo kommune.

Illustrasjonen under viser én mulig løsning på hvordan gatesnittet kan se ut, i tråd med gjeldende gatenormal. Preisiserer at dette er skisse fra tidligfase i prosjektet, og at valgt løsning i Toftes gate mest sannsynlig ikke blir identisk med skisse.

Skisse av gatesnitt for én mulig løsning i Toftes gate, i tråd med Oslos gatenormal.
Skisse av mulig gatesnitt i tråd med gatenormalen. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Prosjektet skal oppnå følgende effekter:

  • Økt fremkommelighet og attraktivitet for gående og syklende på strekningen
  • Økt trafikksikkerhet for fotgjengere og syklister på strekningen
  • Bidra til økt sykling i Oslo

Parkering og taxi-/bussholdeplass

Behovet og mulighetene for parkeringsplasser vil vurderes som del av forprosjektet, og er ikke besluttet ennå. Når det gjelder HC-parkering og taxiholdeplass, samt atkomst- og vareleveringsformål vil dette ivartas og videreføres, men eventuelt flyttes. Behov for bussholdeplass i området, utforming og eventuell plassering skal også undersøkes nærmere.

Hvor skjer det?

Prosjektområdet er Toftes gate mellom Sofienberggata og Helgesens gate i bydel Grünerløkka. Det kan også være aktuelt å se på sidegater for å hensynta varelevering og HC-parkering.

Les om andre sykkelprosjekter i området her.

Hvorfor gjør vi dette?

Fortau, sykkelfelt og kjørefelt i Toftes gate er for smale i henhold til dagens standarder. På store deler av strekningen er sykkelfeltene dessuten plassert mellom langsgående gateparkering og kjørebane uten nødvendig avstand til parkerte bilers dørsone. Løsningen tilfredsstiller derfor ikke dagens krav til sykkeltilrettelegging og trafikksikkerhet.

I KVU (Konseptvalgsutredning) for Grünerløkka blir Toftes gate pekt på som «sykkel-, bil og bussgate». Dette innebærer at gata skal ha kjørefelt og sykkelfelt. Dette fordi gata skal planlegges utfra følgende rammebetingelser:

  • Del av sykkelveinettet
  • Strekningen fra Trondheimsveien til Seilduksgata er samlegate for biltrafikk
  • Varelevering bør foregå fra sidegater
  • Behov for økt fortausbredde pga. minimumskrav mellom Sofienberggata og Helgesens gate
  • Busstrasé

I KVU'en foreslås følgende tiltak for strekningen i Toftes gate

Minimumsalternativ:

Hovedalternativ i tillegg til minimumsalternativet:

  • Bygging av opphøyd sykkelfelt, bredere fortau og møbleringsfelt på strekningen Sofienberggata til Helgesens gate

Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Den aktuelle strekningen i Toftes gate inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom nord og sør på Grünerløkka og mot sentrum. Sykkelfeltet i Toftes gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i området, samt mot fremtidig sykkelfelt i Helgesens gate.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for videre plan og fremdrift i forprosjektet.

Hva skjer når?

Våren 2023 informerte vi om forprosjektet for byutviklingskomiteen i bydel Grünerløkka. Vi varslet også naboer og informerte media om planene.

Høsten 2023 ble det varslet om oppstart av reguleringsplan, via kunngjøring i avisannonser og brev til naboer. Innspillsfristen var 13. oktober 2023. Innspill er svart ut og ligger tilgjengelig hos PBE saksgang.

Bymiljøetaten jobber for å få oversendt planforslaget til PBE våren 2024. Etter det skal planforslaget på offentlig ettersyn og det vil være en høring hvor man kan gi innspill høsten 2024. Deretter vil reguleringsplanen sendes til politisk behandling.

Tidspunkt for byggestart avhenger av politisk behandling og vedtak, men vil trolig tidligst skje i 2027/2028.

Følg saksgangen for reguleringsplanen hos PBE: Saksnummer 202308348 - Reguleringssak

Dokumenter og lenker

Kunngjøring oppstart av planarbeid

Avisannonse - varsling oppstart av detaljregulering

Kartskisse

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Jakob Lagethon Bjørnstad
Telefon