Om feste (leie) av grav

Etter frigravsperioden på 20 år, kan du inngå avtale om feste av grav for fem år av gangen.

Hva innebærer feste av grav?

At en grav er festet betyr at det er inngått en avtale for graven, for fem år av gangen.

Festers rettigheter

• Bestemme hvem som kan gravlegges i graven dersom det er ledig plass
  • Velge å sette opp et gravminne i henhold til gjeldende regler
  • Beplante gravbedet innenfor gjeldende regler, eller inngå en stellavtale

Festers forpliktelser

• Plikt om å holde graven i hevd/orden
  • Gravminnet på en grav er festers eiendom og ansvar. Fester er ansvarlig for at det ikke er i forfall, til sjenanse eller til fare for dem som ferdes på gravplassen
  • Plikt om å gjøre seg kjent med hvilke regler som gjelder for graven og gravplassen

Les mer om festers ansvar for gravminner.

Overføre avtale om feste

En grav eller et gravsted kan bare ha én fester. Man kan overføre avtalen til en annen. Gravplassetaten må da motta skriftlig samtykke om overføring fra fester og fremtidig fester, via digital søknad om overføring av ansvar for grav.

Oppsigelse av avtale om feste

Dersom fester ikke ønsker å feste graven videre, og ingen andre ønsker å overta ansvaret, kan fester si opp avtalen. Digitalt skjema for oppsigelse av avtale om feste.

Oppsigelsen medfører at Gravplassetaten kan gjenbruke graven til ny gravlegging.

Hvor lang er festetiden i Oslo?

Festetiden i Oslo kommune er fem år. Et feste, eller leie av grav opphører når festetiden er ute. Du kan inngå en ny festeavtale dersom graven er holdt i hevd og feste av graven ikke vil gjøre det vanskelig å drifte gravplassen forsvarlig. Med holdt i hevd mener vi for eksempel at gravminnet ikke er veltet overende.

Gravplassetaten vil varsle seks måneder før festetiden går ut, med mulighet for fornyelse av avtalen mot betaling av festeavgift. Tilbudet er frivillig og faktura purres ikke.

Hva skjer når feste av grav opphører?

Når festet opphører, tilfaller graven, eller gravene, gravplassen. Festeren kan fjerne gravminnet og lignende innretning fra gravplassen. Det som ikke er fjernet fra gravplassen innen seks måneder etter festets opphør, tilfaller gravplassen.

Priser 2024

Festeavgift per år per kistegrav og urnegraver i rekke

• Urnegrav med 2 plasser, 1/2 m²: 377 kroner
  • Urnegrav med 4 plasser, 3/4 m²: 514 kroner
  • Urnegrav med 6 plasser, 1 m²: 514 kroner
  • Frittliggende urnegrav med 6 plasser, 1 m²: 514 kroner
  • Frittliggende urnegrav med 8 plasser, 2 m²: 800 kroner
  • Kistegrav: 800 kroner
  • Reservasjon av sidegrav i kistegravsted, kun ved dødsfall og gravlegging i nygrav, 20 år:
    16 000 kroner

Navnet minnelund

• Navnet minnelund, engangsavgift inkl. navneplate: 10 343 kroner
    • Gjelder andel av minnesmerket, beplantning, stell og vedlikehold i 20 år, samt navneskilt, inskripsjon og montering.
  • Navnet minnelund-reservasjon av plassen på minnesmerket til én fremtidig navneplate, 5 år: 693 kroner
  • Oversikt over navnet minnelund

Andre tjenester