Felles innsats for utsatt ungdom

Tverrfaglig samarbeid med etater og bydelens aller mest utsatte ungdommer må styrkes og forbedres. Ungdommene skal møte helhetlige tjenester.

Kort om prosjektet

Bydel Gamle Oslo er en levekårsutsatt bydel og flere ungdommer i alderen 12 – 23 år er i høy risiko for varig utenforskap og kriminalitet. Mange av ungdommene er involvert i alvorlig kriminalitet og har utfordringer med å gjennomføre videregående skole til normert tid. En stor andel av dem har opplevd betydelige belastninger i sin oppvekst med dårlige levekår, omsorgssvikt og mangel på trygge relasjoner.

Det er mange tjenester og aktører som har en innsats rettet mot ungdommene, men innsatsen er lite samordnet og koordinert. Dette fører til fragmentert hjelp og mangel på helhetlig oppfølging i en sårbar situasjon. Uten helhetlig og koordinert tverrfaglig innsats, er ungdommene i høy risiko for å fortsette i en marginaliseringsprosess og leve et liv i utenforskap.

Hva skal vi gjøre?

• Lett tilgjengelig tjeneste – flere veier inn: Prosjektet skal teste ut et QR-kodesystem som leder ungdommen inn på nettside med informasjon.
  • Gode møter – ungdomsvennlig kultur: Tiltaket skal brukes på ulike arenaer der ungdom møter hjelpere. Hjelperne skal lære å møte ungdommene på en god måte ved å ta i bruk en kompetansepakke fra et annet prosjekt i regi av Bydel Gamle Oslo, som heter Økt livsmestring.
  • Helhetlig tverrfaglig oppfølging over tid: Prosjektet skal teste ut et digitalt samhandlingsverktøy for å legge til rette for samarbeid og koordinering av tjenester.

Mål med prosjektet

Prosjektet skal levere et nytt tjenesteløp for særlig utsatt ungdom mellom 12 og 23 år fra Bydel Gamle Oslo, som er i stor risiko for varig utenforskap og kriminalitet.

For ungdommene er målet:

• mer tilgjengelige tjenester
  • økt livskvalitet
  • mer effektiv og treffsikker hjelp
  • økt livsmestring

For virksomhetene er målet:

• mer tverrfaglig og –etatlig samarbeid
  • sømløs informasjonsflyt

For samfunnet er målet:

• mindre frafall fra videregående skole
  • mindre barne- og ungdomskriminaliteten i Bydel Gamle Oslo
  • tryggere nær- og oppvekstmiljø
  • lavere samfunnsøkonomiske kostnader

Hvem har ansvar for prosjektet?

Bydel Gamle Oslo, politiet Enhet Sentrum, Utdanningsetaten og Velferdsetaten har sammen prosjekteieransvar, og alle etatene er representert i prosjektets arbeidsgruppe. Prosjektet er organisatorisk plassert i Bydel Gamle Oslo, Avdeling Innovasjon og Utvikling.

Fremdrift

Prosjektet skal være ferdig desember 2025.

Prosjektet hadde oppstart i januar 2021. I løpet av det første året ble det gjort et svært grundig innsiktsarbeid. Kunnskap og erfaringer fra både ungdommer og hjelpere fra ulike tjenester ble samlet inn og det ble gjort en kunnskapsgjennomgang av beste praksis i arbeidet med ungdom og med tverretatlig og –faglig samarbeid. Med bakgrunn i innsikten ble det utviklet et konsept som skal testes.

Prosjektet befinner seg nå i en planleggingsfase og begynner å teste konseptet i en liten skala i løpet av høsten 2022.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved Delprogram oppvekst o