Slik skriver vi for nett

Retningslinjer for godt innhold

Alt innholdet på Oslo kommunes nettsider skal være i klarspråk og følge Oslo kommunes retningslinjer for godt innhold: nødvendig, prioritert, lettlest, lett å finne, og tydelig presentert for publikum.

Enkelt og tydelig språk er ekstra viktig når vi lager innhold for digitale flater. Brukeren er ofte utålmodig og skanner teksten på leting etter nøkkelord.

Innholdet skal alltid være korrekt, oppdatert og følge de lovpålagte tilgjengelighetskravene (WCAG 2.0).

Være der brukeren leter

Innholdet skal være enkelt å finne via søk og navigering.

Vi optimaliserer innholdet for søk. Det vil si at vi bruker ord folk søker etter og tilpasser innholdet til søkemotorene.

Innhold plasseres sammen med annet relevant innhold slik at det er enkelt å navigere på nettstedet. Det vil si at alle helsestasjoner finnes på samme sted på nettsiden og presenteres på samme måte.

Klarspråk og rettskriving

Oslo kommune har en felles språkprofil med prinsipper for klarspråk. Språkprofilen gjelder også for alt innhold på kommunens nettsted. Språkprofil for Oslo kommune (PDF)

Oslo kommune følger Språkrådets skriveregler og anbefalinger.

Lovtekster

Informasjonen på nettstedet skal være tilgjengelig og forståelig for innbyggerne. Når vi skriver om lover og regler, skal vi gjengi innholdet på en måte som gjør at leseren forstår det. Vi har ikke krav om å oppgi selve lovteksten ordrett. Målet med innholdet på kommunens nettsteder er å hjelpe innbyggerne med å forstå hva lovene og reglene betyr.

Stil og tone

For å kommunisere godt med innbyggerne må vi bruke et språk de forstår og unngå interne faguttrykk og en byråkratisk stil.

Innholdet på www.oslo.kommune.no har ulike målgrupper. Når vi utformer innholdet må vi se for oss hvem mottakeren er, og tilpasse teksten til dette. Ting som situasjon, alder, forkunnskaper, bakgrunn, morsmål og interesser kan spille inn.

Test teksten din på deg selv og andre

Alle tekster kan bli bedre. Derfor bør du teste alle tekstene dine før de publiseres. Disse punktene er en effektiv måte å teste og forbedre tekster på:

1. Les teksten høyt for deg selv. Gir den mening? Er språket forståelig?
  2. Få en kollega, eller aller helst en person i målgruppen, til å lese den. Forstår de teksten?
  3. Sjekk hvor enkel teksten din er å lese. Bruk gjerne Klarspråkhjelpen til NAV. Her får du et tall som sier noe om hvor enkel teksten din er å lese. Dette kalles lesbarhetsindeks. Ingen tekster i Oslo kommunes digitale kanaler skal ha en lesbarhetsindeks på mer enn 50. Den bør ikke være høyere enn 40.

Mer om hvordan vi skriver til Oslos innbyggere