Bygdøy allé - tilrettelegging for syklende og gående

Bymiljøetaten arbeider med tiltak for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle og gå i Bygdøy allé.

Hva skal vi gjøre?

Vi skal bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, syklende og gående i Bygdøy Allé, på strekningen Fredrik Stangs gate til Drammensveien. Det innebærer å asfaltere eksisterende sykkelfelt med rød asfalt, gjennomføre kryssinnstramminger, etablere sykkelparkering og bygge om holdeplassene Frogner kirke og Olav Kyrres plass. I tillegg skal det utføres noe generell gateoppgradering.

Hvor gjør vi det?

Kartet viser hvor tiltakene vi jobber med i 2023 skal gjennomføres.

Hvorfor skjer det?

Bygdøy Allé har mye biltrafikk som reduserer fremkommeligheten for kollektivtrafikken og myke trafikanter. Flere tiltak har vært forsøkt for å bedre situasjonen for bussene, syklende og gående. Basert på svarene fra tidligere prøveprosjekt skal vi gjennomføre justeringer med hensikt å prioritere disse trafikantgruppene. Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen, og Bygdøy allé knytter sammen Skøyen, Frogner og sentrumsområdene. Prosjektet tilrettelegger gata til Gåstrategi for Oslo, vedtatt av Oslo bystyre i 2023. Målet med strategien at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.

Hvordan gjør vi det?

De mest merkbare resultatene vil komme ved bussholdeplassen ved Frogner kirke. Holdeplassen får såkalt kantstopp, som innebærer at bussen stopper i veibanen for av-/pålessing, mens bilene venter bak. Holdeplassene skal også forlenges til 40 meter, med plass til to leddbusser.

Frogner kirke holdeplass
Oransje arealer indikerer sykkelfelt, gult viser holdeplass, lilla firkanter viser lehus og stiplede linjer indikerer granittheller.

Der busstoppet tidligere lå skal sykkelfeltene ledes bak den nye holdeplassen. Kantstopp medfører at bussene slipper å bruke tid på komme seg tilbake i trafikken etter stopp på holdeplassen. En tilsvarende fordel er at kjørebanen foran bussen er tømt for personbiler etter av- og pålessing og dermed får fri bane til neste lyskryss/holdeplass.

Holdeplassen ved Olav Kyrres får kun en mindre oppgradering, og syklende må fortsatt følge i blandet trafikk.

Olav Kyrres plass holdeplass
Illustrasjonen viser utformingen av Olav Kyrres plass holdeplass. Lilla strek indikerer ny holdeplass-kanstein, de gule firkantene viser leskur, mens de røde markeringene viser ledelinje for svaksynte.

å motsatt side, mot sentrum, flyttes holdeplassen for å forsikre om at den er universelt utformet. I tillegg til justering av holdeplassene skal det også gjøres endringer i veikryssene. Det skal gjennomføres såkalte innstramminger, som innebærer å redusere avstanden mellom «trygge» områder for fotgjengere. Avstanden mellom fortauskantene reduseres, som innebærer å flytte kantsteinen, og minsker avstanden en fotgjenger må gå for å komme på trygg grunn på motsatt fortau. Flyttes kantstein må også sluk og kummer flyttes etter. I deler av strekningen skal også nedkjørte kantstein skiftes. I krysset med Elisenbergveien skal det etableres et opphøyd kryssområde, med en venstresvingelomme for syklende.
Krysset ved Elisenbergveien
I krysset Elisenbergveien/Bygdøy Allé ser vi planlagt sykkelkryssing. Det lys grå feltet over kjørebanen indikerer forhøyet betongrampe.

Målet med løsningen er å senke hastigheten i krysset og gjøre det enklere for syklende å krysse over til Elisenbergveien, mot Majorstua.

Hva skjer når?

Entreprenøren i prosjektet rigget seg til og startet arbeidene nær Frogner kirke i november 2023. For å unngå å være til hinder for trafikkavvikling ble det besluttet å pause anleggsarbeidene i vintermånedene.

Kryssene ved Erling Skjalgssons gate og Nobels gate
I kryssene ved Erling Skjalgssons gate og Nobels gate skal det kun gjennomføres kryssinnstramminger. Det innebærer å redusere avstanden mellom fortauene for å redusere avstanden fotgjengere må bevege seg i veibanen.

Prosjektet starter for fullt igjen etter påske, med forventet oppstartdato 2. april. Vi må komme tilbake til mer detaljert fremdriftsplan når arbeiden kommer i gang.

Historikk

I november 2019 ble det merket opp sykkelfelt i Bygdøy allé mellom Olav Kyrres plass og Solli plass og kollektivfeltet i vestgående retning ble fjernet for å gi plass til sykkelfelt. Dette var et prøveprosjekt for å undersøke hvilken innvirkning dette hadde på fremkommeligheten for bussene. Erfaringen var at høy biltrafikk påvirket kollektivfremkommeligheten negativt.

På grunn av store kødannelser ble det sommeren 2020 testet gjennomkjøringsforbud i rushtiden. Trafikktellinger viste at de kjørende ignorerte skiltene, og tiltaket hadde dårlig effekt.

For å bedre fremkommeligheten for bussene ble kollektivfelt i Bygdøy allé mellom Thomas Heftyes gate og Drammensveien reetablert.

I 2022 ble det startet et arbeid med å gjøre mer permanente endringer mellom Solli plass og Fredrik Stangs gate. Sykkelfeltene ble asfaltert med rød asfalt og vi strammet inn kryssene med Niels Juels gate, Lambrechts gate og Gabels gate. De røde sykkelfeltene ble også videreført gjennom kryssene. I det samme prosjektet har man også reasfaltert store deler av fortauene på strekningen, justert kantstein og oppgradert og etablert mer sykkelparkering.

Nærinfo om sykkelfelt i Bygdøy allé, september 2019

Se de andre sykkelprosjektene i Oslo

Bymiljøetaten

Prosjektleder Bymiljøetaten