Støtte til tiltak for bærekraftig og redusert forbruk

Oslo kommune har flere typer tilskuddsordninger som støtter både innbyggere, kommunale, frivillige og næringslivsaktører i å oppnå et mer bærekraftig og redusert forbruk.

Støtte til gjennomføring av arrangementer under Ombruksuka 2024

Ombruksuka setter fokus på ombruk, sirkulært og bærekraftig forbruk, og arrangeres 23.– 29. november 2024. Støtteordningen skal stimulere til gjennomføringen av arrangementer under Ombruksuka.

Les mer om støtte til gjennomføring av arrangementer under Ombruksuka.

Håndbok for deg som ønsker å etablere en sirkulær møteplass

Håndboken deler både tips til hvordan du kan komme i gang med enkle aktiviteter, og den gir verktøy for forretningsutvikling rettet mot større prosjekter. I håndboken kan du lese om eksempler på driftsmodeller, lokaler, markedsføring og relevant regelverk.

Les håndboken for deg som ønsker å etablere en sirkulær møteplass.

Tilskudd for bærekraftig og redusert forbruk

Oslo kommune støtter tiltak for bærekraftig og redusert forbruk. Eksempler på ulike tilskuddsordninger:

• Grønne midler
  • Avtale om henting av ombruksvarer
  • Bærekraftig ungdomsarbeid
  • Tøybleietilskudd

Noen utlysninger blir også publisert i et utvalg av kommunens kanaler i sosiale medier, så følg gjerne facebooksidene til ByKuben, Klimaetaten og Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

For noen aktører kan tilskudd til tiltak mot plastforsøpling i Oslo og tilskudd til urbant landbruk være av interesse.

Tidligere prosjektstøtteordninger for bærekraftig og redusert forbruk

Bymiljøetaten har hatt tre engangsstøtteordninger innenfor tema bærekraftig og redusert forbruk.

Prosjektstøtte for å redusere materielt forbruk (2019)

Støtten hadde som mål å:

• bygge kunnskap og erfaring om hvordan redusere materielt forbruk.
  • skape samarbeid og innovative løsninger som bidrar til å redusere materielt forbruk.
  • vise fram nye muligheter for å redusere materielt forbruk.
  • fremme tilgang til delingsordninger, som bidrar til å redusere materielt forbruk.

28 prosjekter mottok totalt ca. 1 500 000 fra prosjektstøtteordningen.

Prosjektstøtte til fellesarena for å redusere materielt forbruk (2019)

Støtten hadde som mål å:

• redusere materielt forbruk i Oslo.
  • fremme etablering av et eller flere samlingssteder for aktører, aktiviteter og initiativ som bidrar til å redusere materielt forbruk i Oslo.
  • skape en åpen og tilgjengelig fellesarena for reparasjon, redesign, utlån, deling, gjenbruk og ombruk.
  • fremme mer samarbeid mellom aktører og initiativ som bidrar til å redusere materielt forbruk i Oslo.
  • 2 prosjekter mottok totalt ca. 1 600 000 fra prosjektstøtteordningen.

Prosjektstøtte til reparasjons- og delingsordninger (2021)

Støtten hadde som mål å:

• fremme reparasjons- og delingsordninger som reduserer materielt forbruk.
  • etablere varige og lokale ordninger, samt å nå nye og større målgrupper.
  • fremme økt samarbeid mellom aktører og initiativ (kommunen/bydeler, næringsliv og frivillighet) som bidrar til å redusere materielt forbruk i Oslo.
  • 11 prosjekter mottok totalt ca. 2 400 000 fra prosjektstøtteordningen.

Bymiljøetaten har gjennomført en evaluering av de tidligere prosjektstøtteordningene. Du kan lese evalueringen her. Det er ikke planlagt nye utlysninger i nærmeste fremtid, men Bymiljøetaten vil fortsette å legge til rette for pilotprosjekter som bidrar til en bærekraftig og redusert forbruk i Oslo.

Kontakt oss

Bymiljøetaten koordinerer Oslo kommunes arbeid med bærekraftig og redusert forbruk: postmottak@bym.oslo.kommune.no.