Hjemmetjenester

Trygghetsalarm og trygghetspakker

Eldre, personer med funksjonsnedsettelse og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan få trygghetsalarm og trygghetspakker.

Hva er en trygghetsalarm?

En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. Når du utløser trygghetsalarmen tar alarmsentralen umiddelbart kontakt med deg og rykker ut om det er nødvendig.

Vi har også ulike former for tilleggsutstyr, som fallsensor, dørsensor, trekksnor og røykvarslere. Vi har satt sammen tilbudene til ulike "trygghetspakker", og gjør alltid en individuell vurdering av ditt behov, og hva som kan passe for deg. 

Du må søke for å få trygghetsalarm og trygghetspakker. Alle personer over 75 år har rett til å få en fastmontert trygghetsalarm til bruk inne når de selv ønsker det. For personer under 75 år vil vi vurdere behovet i hvert enkelt tilfelle. 

Dette koster det

Du må betale en fast egenandel for trygghetsalarmtjenesten, på 245 kroner i måneden. Dette inkluderer service og vedlikehold på alle produkter. I tillegg kommer et engangsgebyr på 1250 kroner for installasjon. 

Hvis husstandens samlede inntekt er under 3G (grunnbeløpet i folketrygden) skal du ikke betale egenandelen [stemmer dette? Vanskelig å forstå ut fra dagens tekst]. Hvis husstandens samlede inntekt er under 2G skal du heller ikke betale for installasjonen. 

I enkelte bydeler trenger ikke personer som allerede har analog trygghetsalarm betale installasjonskostnad knyttet til digital alarm.

Ulike trygghetspakker

Trygghetspakke 1

Dette er en stasjonær trygghetsalarm for bruk inne i hjemmet. Alarmknappen kan bæres på håndleddet eller i en snor rundt halsen. Du kan i tillegg bestille ekstra utstyr til den stasjonære alarmen. Disse er røykvarslere, trekksnor montert på vegg og fallsensor for deg som er engstelig for å falle. Sistnevnte er en alarmknapp med sensor som du kan feste rundt håndleddet.

Trygghetspakke 2

For deg som har behov for å benytte trygghetsalarm både inne og ute, anbefaler vi en bærbar trygghetsalarm i tillegg til en stasjonær trygghetsalarm. Her tilbyr kommunen en liten bærbar sensor med en alarmknapp som aktiverer toveistale mellom deg og en alarmsentral hvis du trykker på den.

Trygghetspakke 3

Til deg med begynnende kognitiv svikt, som liker å være i aktivitet, anbefaler vi en bærbar trygghetsalarm med GPS-lokaliseringsteknologi. Alarmen kan utløses av bruker selv, eller ved at bruker krysser et avklart Geofence (et elektronisk gjerde). Tilbudet kan forsterkes med en ytterdørsensor.

Slik søker du

Du bruker samme søknadsskjema som for andre helse- og omsorgstjenster. Beskriv situasjonen din i søknadsskjemaet, så vil bydelen vurdere behovet ditt og ta kontakt med deg. 

Søk om helse- og omsorgstjenester.

Kontaktinformasjon

Klage på vedtak

Søker du om helse- og omsorgstjenester og ikke får innvilget ønske om trygghetsalarm kan du klage på vedtaket. Det gjør du ved å ta kontakt med bydelen du sendte søknad til.