Rask psykisk helsehjelp Bydel Sagene

Dette er ikke et akuttilbud, men vi tilbyr hjelp til mestring av psykiske plager, for å forebygge psykiske lidelser og styrke tilknytningen til arbeidslivet.

Hvem kan få hjelp her?

Rask psykisk helsehjelp (RPH) er et korttids behandlingstilbud for personer med milde og/eller moderate psykiske utfordringer og plager.

• Du må være over 18 år og folkeregistrert og bosatt i Bydel Sagene.

Er ikke dette tilbudet aktuelt for deg? Finn andre hjelpetilbud innenfor psykisk helse.

Oppfølging og behandling

Ikke alle som har behov for hjelp for psykiske utfordringer trenger langvarig behandling. Oppfølging ved RPH baserer seg på kognitiv terapi, og behandlingen skal gi deg metoder for å styrke funksjon og livskvalitet, samt endre utfordringsbildet. Vi tar utgangspunkt i situasjonen her og nå, og retter fokuset fremover, mot behandlingsmålet.

RPH bydel Sagene tilbyr korttids kognitiv atferdsterapi i form av kurstilbud, veiledet selvhjelp og individuelle samtaler. Du deltar selv aktivt i behandlingsprosessen, og det er viktig at du kjenner deg motivert og har et ønske om endring for å kunne nyttiggjøre deg tilbudet hos oss.

Sammen med en behandler blir du enig om hvilket tilbud du skal starte med ut fra prinsippet om rett behandling på riktig nivå, både ved oppstart og underveis i oppfølgingen.

Kurs

Vi ønsker at du skal lære deg teknikker slik at du bedre kan mestre vanskelige tanker og følelser. Derfor vil de fleste som kontakter oss få tilbud om introduksjonskurs. Her vil du lære hvordan du kan forstå din psykiske helse og håndtere følelser og tanker. I tillegg får du introduksjon til kognitiv metode og hvordan du kan bli «din egen terapeut».

Veiledet selvhjelp

Dette er et tilbud hvor du, sammen med behandler finner et aktuelt behandlingsprogram å jobbe med ut fra utfordringsbildet, behov og mål for behandling. Tilbudet er fleksibelt ved at man kan jobbe med selvhjelpsmateriellet når det passer. I motsetning til selvhjelp alene, hvor man ikke har terapeutstøtte, tilbys det her strukturert veiledning fra samme terapeut på omtrent 30 minutter, med vekt på det man har jobbet med og erfaringer du har gjort siden sist. Veiledningen foregår vanligvis på telefon, men kan også gjennomføres i form av fysiske møter.

Hva koster det?

Det er gratis.

Hvem er vi?

RPH bydel Sagene drives av et tverrfaglig team og vi jobber sammen om kliniske vurderinger og valg av behandlingstiltak. Det er psykolog tilknyttet teamet.

Hvordan ta kontakt?

Ring oss i vår telefontid. Du trenger ingen henvisning fra lege.

For tiden har vi ventetid på 3 måneder for kartleggingssamtale ved individuell oppfølging og behandling i Rask psykisk helsehjelp.

Henvend deg i resepsjonen ved timeavtale.

Postadresse:
Vitaminveien 4
0483 OSLO
Besøksadresse:
Vitaminveien 4
0483 OSLO

Telefontid

22. april — 28. april
29. april — 5. mai
6. mai — 12. mai

Åpningstider

• Søndag

Vi tilbyr oppfølging mandag til fredag i tidsrommet 09:00 – 15:00. Du må booke time.