Et lite kjøp med stor betydning

Visste du at hva slags bananer du kjøper kan ha en betydning for barns skolegang? Ved produksjon av dagligvarer som vi tar for gitt, er det høy risiko for brudd på arbeidstaker- og menneskerettighetene. Oslo kommune er en stolt Fairtrade-hovedstad og ønsker å sette fokus på hvilken betydning våre innkjøp har for de som produserer varene i andre land. Nå oppfordrer vi Oslos innbyggere til å gjøre et lite kjøp med stor betydning.

Bøndene sitter igjen med minst

Morgenkaffe må vi alle ha, og vi er mange som pynter opp hjemmet med vakre blomster. Men hvem produserer disse produktene for oss? Kaffe, bananer, blomster, te, sukker, kakao og bomull, råvarene til disse produktene dyrkes i Sentral-Afrika, Asia og Sør-Amerika. Lave råvarepriser kombinert med klimaendringene rammer hardt i disse områdene og det blir stadig vanskeligere å drive et lønnsomt jordbruk. I lange, internasjonale leverandørkjeder sitter ofte småkalabøndene igjen med minst. Dette fører til økende fattigdom, som blant annet svekker barns rettigheter.

Stor andel barnearbeid i jordbrukssektoren

Barnearbeid i verden øker, og over 160 millioner barn antas i dag å være barnearbeidere. 70 prosent av dem finnes i jordbrukssektoren (Redd barna). Fairtrade som merkeordningen stiller krav som bidrar til å sikre grunnleggende arbeidstaker- og menneskerettigheter, alt i fra begrensning i bruk av sprøytemidler, forbud mot barnearbeid og til levedyktige lønninger.

Vi kan gjøre en forskjell gjennom våre innkjøp

Oslo kommune handler årlig for rundt 36 milliarder kroner. Vi må bruke den innkjøpsmakten vi har som offentlig innkjøper til å dra i riktig retning. Ved å være en Fairtrade-hovedstad og gjennom våre innkjøp kan vi bidra til en mer bærekraftig utvikling og bekjempe fattigdom.

Nå ønsker vi også å oppfordre Oslos innbyggere til å bidra. Gjør et lite kjøp med stor betydning, du også. Velg Fairtradeprodukter neste gang du handler.