Nettstedet kan være ustabilt i korte perioder kveld
Viktig melding - mandag 29. april, kl 16:30
Skolen er en arena for faglig og sosial utvikling og bidrar til å jevne ut sosiale forskjeller.
Forskning viser at barnehage og skole er de viktigste arenaene for å hindre at fattigdom går i arv. For å gi alle barn og unge like muligheter til å lære, må opplæringen være tilpasset forutsetningene til den enkelte elev.
Fra innsiktsarbeidet vårt vet vi at oppvekstjenestene i stor grad er formet etter nasjonale modeller. De er i liten grad tilpasset storbyene og behovene i utsatte byområder.
Skolene i områdene omfattet av Områdesatsingene har langt større mangfold og variasjon av kulturer, språk og levekår sammenlignet med skoler i resten av landet. Dette krever at skolene tilpasser seg elevenes behov for å sikre elevenes læring og inkludering i fellesskapet.
I enkelte delbydeler omfattet av Områdesatsingene har flertallet av førsteklassingene for svake norskspråklige ferdigheter til å kunne følge den vanlige undervisningen. Noen ganger fortsetter dette langt oppover i skoleløpet. Språk er viktig både i læring og vennskap. Manglende norskspråklige ferdigheter øker derfor risikoen for utenforskap og frafall i skolen.
Forskning viser at unge med foreldre med lav utdanning og unge som selv har innvandret sjeldnere fullfører og består videregående opplæring. I våre satsingsområder, med sammensatte levekårsutfordringer og høy innvandrerandel, er andelen som fullfører og består lavere enn i gjennomsnittet for Oslo.
I løpet av de siste årene har vi sett en økning i andelen barn som får spesialpedagogisk hjelp. Dette gjelder spesielt områdene som er omfattet av Områdesatsingene. For å få en god start på skoleløpet er en trygg overgang fra barnehage og skole viktig, spesielt for barn som har behov for ekstra støtte og oppfølging.
Vi støtter skolene og skoleeier i arbeidet med å utvikle tiltak for å gi barn og unge gode oppvekstsvilkår, og med å sørge for at flere fullfører og består videregående opplæring. Tiltakene skal øke elevens læring, trivsel og mestring. Skolen skal være knutepunktet i nærmiljøet der barn og unge også møter andre oppveksttjenester og deltar i fritidsaktiviteter.
Vi har flere skoleprosjekter i bydelene omfattet av Områdesatsingene. Flere av prosjektene som er utviklet i delprogrammets regi går fra å være prosjekter til å bli varige tilbud og tiltak i Oslo kommune. For eksempel: OT Ulven, Fundament, Linderud nærmiljøskole.
Skoleprosjektene i delprogrammet kan i hovedsak inndeles i tre hovedgrupper: