Skole

Skolen er en arena for faglig og sosial utvikling og bidrar til å jevne ut sosiale forskjeller.

Hvorfor jobber vi med skole?

Forskning viser at barnehage og skole er de viktigste arenaene for å hindre at fattigdom går i arv. For å gi alle barn og unge like muligheter til å lære, må opplæringen være tilpasset forutsetningene til den enkelte elev.

Fra innsiktsarbeidet vårt vet vi at oppvekstjenestene i stor grad er formet etter nasjonale modeller. De er i liten grad tilpasset storbyene og behovene i utsatte byområder.

Skolene i områdene omfattet av Områdesatsingene har langt større mangfold og variasjon av kulturer, språk og levekår sammenlignet med skoler i resten av landet. Dette krever at skolene tilpasser seg elevenes behov for å sikre elevenes læring og inkludering i fellesskapet.

I enkelte delbydeler omfattet av Områdesatsingene har flertallet av førsteklassingene for svake norskspråklige ferdigheter til å kunne følge den vanlige undervisningen. Noen ganger fortsetter dette langt oppover i skoleløpet. Språk er viktig både i læring og vennskap. Manglende norskspråklige ferdigheter øker derfor risikoen for utenforskap og frafall i skolen.

Forskning viser at unge med foreldre med lav utdanning og unge som selv har innvandret sjeldnere fullfører og består videregående opplæring. I våre satsingsområder, med sammensatte levekårsutfordringer og høy innvandrerandel, er andelen som fullfører og består lavere enn i gjennomsnittet for Oslo.

I løpet av de siste årene har vi sett en økning i andelen barn som får spesialpedagogisk hjelp. Dette gjelder spesielt områdene som er omfattet av Områdesatsingene. For å få en god start på skoleløpet er en trygg overgang fra barnehage og skole viktig, spesielt for barn som har behov for ekstra støtte og oppfølging.

Hvordan jobber vi med skole?

Vi støtter skolene og skoleeier i arbeidet med å utvikle tiltak for å gi barn og unge gode oppvekstsvilkår, og med å sørge for at flere fullfører og består videregående opplæring. Tiltakene skal øke elevens læring, trivsel og mestring. Skolen skal være knutepunktet i nærmiljøet der barn og unge også møter andre oppveksttjenester og deltar i fritidsaktiviteter.

Vi har flere skoleprosjekter i bydelene omfattet av Områdesatsingene. Flere av prosjektene som er utviklet i delprogrammets regi går fra å være prosjekter til å bli varige tilbud og tiltak i Oslo kommune. For eksempel: OT Ulven, Fundament, Linderud nærmiljøskole.

Skoleprosjekter

Skoleprosjektene i delprogrammet kan i hovedsak inndeles i tre hovedgrupper:

  • Nye OT-tilbud (skoletilbud fra oppfølgingstjenesten)
    • OT Ulven er et frivillig videregående skoletilbud for ungdom mellom 15 til 21 år som står i fare for å falle ut av skolen på grunn av miljøer med negativ påvirkning, rus og kriminalitet. OT Ulven gikk fra å være et prosjekt til et skoletilbud for ungdom som bor i Groruddalen i 2022. I 2024 utvides tilbudet til ungdom i Oslo Sør.
  • Nærmiljøskoler
    • I nærmiljøskole-prosjektene utvikles og testes det ut modeller for skolene som knutepunkt i nærmiljøet. I disse prosjektene blir skolene også en inngang til fritidsaktiviteter, forebyggende innsatser, andre offentlige tjenester, og mobilisering av foresatte som ressurs.
    • På Linderud skole i Bydel Bjerke har de skapt en mer sømløs overgang fra barnehage til skole med en overgangslærer.
    • I prosjektene Grorudmodellen og SosialAgentene er det utviklet modeller hvor barneverntjenesten er en viktig støttespiller inn i skolen.
  • Læring for alle
    • Vi har flere prosjekter hvor vi henter ut innsikt og tester ut modeller som skal gi bedre læring for alle elever. Eksempler på dette er:
      • Prosjektet Skolestøtte, et samarbeid mellom skole og barnevern i Bydel Bjerke
      • Uttesting av CLASS som kartleggingsverktøy på videregående skoler for å styrke de pedagogiske innsatsene
      • Utvikling av arbeidslivsfagene ved Lofsrud skole

Prosjekter

Utforsk våre prosjekter innen skole

Vahl nærmiljøskole