Barnehage

En trygg og god barnehage bidrar til barns utvikling gjennom omsorg, lek og læring.

Hvorfor jobber vi med barnehager?

Barnehage er et universelt tilbud og når mange barn. Her får barn nye venner, leke med andre barn og lære norsk. Det er en møteplass for hele familien. Foreldre kan knytte kontakt med andre familier og utvide nettverket sitt.

Vi vet at barnehagen er en sentral arena for barns læring og utvikling tidlig i livet. Barnehagen er spesielt viktig for barn som strever eller som vokser opp under vanskelige forhold.

Barnehagen kan bidra til:

  • Tidlig innsats, forebygging, gi støtte og riktig hjelp til barn som trenger noe ekstra
  • Jevne ut sosiale forskjeller
  • Styrke barns utvikling av språk- og sosiale ferdigheter

Vi vet at barn som har gått i barnehage har bedre språkutvikling og gjør det bedre på skolen enn barn som ikke har gått i barnehage, uavhengig av morsmål. I enkelte barnehager i bydelene omfattet av Områdesatsingene har en stor andel barn et annet morsmål enn norsk. Mange barn begynner på skolen med for svake norskferdigheter til å følge ordinær opplæring, til tross for at de har gått flere år i barnehage.

Gruppen barn med særskilte behov øker. For denne gruppen blir nettopp en barnehage med god pedagogisk oppfølging særlig viktig.

Hvordan jobber vi med utvikling av barnehager?

Vi har i vårt innsiktsarbeid avdekket at våre barnehager i levekårsutsatte områder er organisert og drives på samme måte som i resten av landet, uten særlige tilpasninger til lokale behov. Vi fant også ut at det er stor variasjon i praksis og kvalitet i barnehagene. Dette er noen av funnene våre:

  • Barnehagene var i liten grad tilpasset barnegruppenes særlige behov.
  • Språklig og kulturelt mangfold, både blant ansatte og barn, har ikke konsekvenser for barnehagens pedagogiske og didaktiske tilbud.
  • De pedagogisk mest kvalifiserte medarbeiderne arbeider lengst unna barna.

Et av våre satsingsområder er derfor å utvikle høykvalitetsbarnehager og styrke barnehagetilbudet i områder med levekårsutfordringer.

Vi undersøker og tester ut innsatser som kan styrke barnehagenes kvalitet, forbygge turnover, sykefravær og rekrutteringsutfordringer.

De pågående barnehageprosjektene i delprogrammet kan i hovedsak deles inn i tre hovedgrupper:

  • Styrket kvalitet i barnehagenes pedagogisk-didaktiske arbeid, med fokus på profesjonsutvikling og språkstøttene innsatser
  • Styrking av det allmennpedagogiske tilbudet for barn med særskilte behov. Dette er et samarbeidsområde for bydelene og PPT.
  • Mobilisering og samhandling med foresatte.

Prosjekter

Utforsk våre prosjekter.

Barnehageprogrammet

For å løfte kvaliteten på barnehagene utviklet vi i starten av delprogrammets arbeid et eget barnehageprogram i perioden 2019-2023.

Programmet bestod av representanter fra PPT og barnehagesjefer i seks bydeler: Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner og Søndre Nordstrand.

Barnehageprogrammet har vært en arena for å dele for erfaringer og utfordringer, og teste løsninger i samråd med kompetansemiljøer som Universitetet i Oslo og OsloMet.

Det har blitt utviklet mange prosjekter og innsiktskartlegginger i programmets periode.
I løpet av 2024 kommer det en sluttrapport om avdekkede behov og læringspunkter fra barnehageprogrammets arbeid.

Bærekraftige fellesskap