Høring av forslag om navnsetting av område i bydel Sagene - Hjemmets kolonihager

Bakgrunn

Hjemmets kolonihager ligger på Bjølsen og har adresse Sarpsborggata 1 B. Plan- og bygningsetaten ønsker å bruke denne adressen for eiendom med gårds- og bruksnummer 222/52, som har inngang fra Sarpsborggata, men adresse Bjølsengata 17 A-C. I følge matrikkelforskriften skal all fritidsbebyggelse tildeles offisielle adresser. Dette innebærer at hver hytte i kolonihagen må tildeles egen adresse. Et oversiktlig og logisk adressesystem er viktig for å sikre at det er lett å finne fram. Dette er særlig viktig for utrykningskjøretøy.

På bakgrunn av det overnevnte har Plan- og bygningsetaten anmodet Bydel Sagene om å gi kolonihagen et offisielt områdenavn slik at området Hjemmets kolonihager blir en egen adresseparsell som kan brukes for å tildele adresser for hyttene. I henhold til § 8 i Lov om stadsnamn sendes navneforslaget ut på høring. Frist for å komme med høringsinnspill er 20.5.2020.

Navneforslaget

Plan- og bygningsetaten har anmodet Bydel Sagene om å sette navnet Hjemmets kolonihager som offisielt områdenavn på Hjemmets kolonihager på Bjølsen (se vedlagte brev med anmodning om navnsetting og informasjon om bakgrunn for anmodningen). Det aktuelle området ligger på eiendom med gårds- og bruksnummer 222/160.

Begrunnelse for forslaget

Det er Plan- og bygningsetaten som har fremmet navneforslaget. Kort oppsummert er deres begrunnelse for forslaget følgende:

• Hjemmets kolonihager er navnet som brukes for området i dag.
  • Det var direktør Ole Sundø i ukebladet Hjemmet som tok initiativ til opprettelsen av hagen i 1912 til sine arbeidere, derav navnet Hjemmets kolonihager. I 1920 gikk kolonihagen over i kommunal eie.
  • Det er behov for å bruke adressen Sarpsborggata 1 B på en annen eiendom.
  • I følge matrikkelforskriften skal all fritidsbebyggelse tildeles offisielle adresser. Dette innebærer at hver hytte i kolonihagen må tildeles egen adresse. Det er da hensiktsmessig at Hjemmets kolonihager blir en egen adresseparsell.

Kartutsnitt over aktuelt område, hvor foreslått navngitt område er markert med rødt.
Bilde: Oslo kommune

Figur 1. Kartutsnitt over aktuelt område, hvor foreslått navngitt område er merket i rødt. Kilde: Plan- og bygningsetaten.

Frist for innspill

Frist for innspill er satt til 20.5.2020. Innspill merket saksnummer 2008/1108 sendes til:
E-post: postmottak@bsa.oslo.kommune.no

Brevpost: Bydel Sagene, Postboks 4283 Nydalen, 0401 OSLO

Videre behandling

Etter høringsperioden skal saken behandles politisk i Sagene bydelsutvalg. Det er bydelsutvalget som fatter endelig avgjørelse i navnesaker i den enkelte bydel, jf. Instruks for navnsetting av gater, veier, plasser mv. i Oslo, vedtatt 30.8.2000.

Dokumenter

Vedlegg 1 - Brev av 30.3. fra Plan- og bygningsetaten med informasjon om tildeling av offisielle adresser til Hjemmets kolonihager

Vedlegg 2 - Brev av 30.3. fra Plan- og bygningsetaten med anmodning om navnsetting av Hjemmets kolonihager

Har du spørsmål?