Fremtidens bydelshus på Furuset

I går godkjente bystyret leieavtalen for Alna bydelshus. Allerede nå kan du bli kjent med hjertet i bydelshuset – innbyggertorget.

Publisert: 22.10.2020 | Linnéa Berg, kommunikasjonsrådgiver i Bydel Alna

– Bydelshuset samler bydelens tjenester på ett sted. For innbyggerne betyr dette bedre tilgjengelighet til bydelens tjenester og at deres behov løses raskere og enklere, sier bydelsdirektør Marius Trana.

Illustrasjon av bydelshuset
FREMTIDENS BYDELSHUS: Bydelshuset skal bygges på Trygve Lies Plass. Illustrasjon: Blår, DI og Arcasa. Bilde: Oslo kommune

Byggingen er i gang

Sammen med prosjektleder Mona Bottolfs er han strålende fornøyd med at leieavtalen er godkjent.

– De som bor i nærheten, eller har besøkt Trygve Lies Plass, har kanskje lagt merke til at parkeringsplassen foran Furuset senter har blitt en byggeplass? Det er nettopp der bydelshuset skal stå, forteller Bottolfs.

– Hvis alt går etter planen flytter vi inn i starten av 2022, supplerer Trana

Bilde av bydelsdirektør Marius Trana
FORNØYD BYDELSDIREKTØR: Bydelshuset skal bidra til at innbyggernes behov løses raskere og enklere, sier bydelsdirektør Marius Trana. Bilde: Oslo kommune

Innovative VR- og 3D-løsninger

I arbeidet med bydelshuset tester også Bydel Alna ut innovative VR- og 3D-løsninger. Bydelens innbyggere og medarbeidere kan allerede nå bli kjent med bydelshuset gjennom en 3D-løsning.

– Hvorfor tar dere i bruk en sånn løsning?

– Det setter i gang flere tanker og refleksjoner sammenlignet med når du ser en illustrasjon eller tegning, og ikke minst gir dette et grunnlag for å gjøre viktige korreksjoner før byggeprosessen er i gang, poengterer Bottolfs.

– Jeg har testet løsningen selv og det var helt spesielt å kunne se hvordan både bydelshuset og innbyggertorget blir, legger Trana til.

Bilde av prosjektleder Mona Bottolfs
INNOVATIVE LØSNINGER: I arbeidet med bydelshuset tester Bydel Alna ut innovative VR- og 3D-løsninger, sier prosjektleder Mona Bottolfs. Bilde: Oslo kommune
Brukes til opplæring og involvering

Hvor er kantinen? Hvor er heisen? Hvor er min arbeidsplass? Hvordan ser møtesonen ut? Det er spørsmål som medarbeiderne lurer på. Det får de svar på når de besøker løsningen.

Bottolfs forteller at løsningen blant også skal brukes til opplæring:

– Gjennom VR-teknologi skal medarbeidere få opplæring og trene på utøvelsen av rollene på innbyggertorget. Løsningen vil også bli brukt i rekruttering av ansatte, innbyggerinvolvering, beredskapsrutiner med mer.

– Helt konkret handler det om at vi på best mulig måte skal legge til rette for de gode møtene mellom bydelens medarbeidere og innbyggere, avslutter Trana.

Om bydelshuset

• Byggestart: høsten 2021
  • Innflytting: 2022
  • Byggherre: Etatbygg Furuset AS
  • Arkitekt: Arcasa Arkitekter AS
  • Entreprenør: Backe Stor-Oslo AS

Du kan følge byggeprosessen på Backe sine nettsider.

Bli kjent med bydelshuset og innbyggertorget

Har du spørsmål?

Ta kontakt med prosjektleder Mona Bottolfs.