Tilskudd til trivselstiltak ved langtidshjem og helsehus
Frist for å søke
15. november 2020.
Kort om tilskuddet
Tiltakene skal øke trivselen slik at beboerne og pasienter i Oslo langtidshjem og helsehus opplever åpenhet, inkludering og mulighet for deltagelse på lik linje med andre innbyggere i Oslo.
For 2021 har Sykehjemsetaten bevilget 2,5 millioner kroner i tilskudd til trivselstiltak ved langtidshjem og helsehus i Oslo. Trivselstiltakene skal skje gjennom ukens syv dager på dag og kveldstid.
Når trivselstiltaket gjennomføres skal det komme tydelig fram at tiltaket har mottatt tilskudd fra Oslo kommune.
Tilskuddet skal
-
Bidra til en videreutvikling av konseptet Bedre hverdagsliv og reformen Leve hele livet. Dette omfatter blant annet at langtidshjem skal være et godt sted å bo, og at beboerne skal få tilrettelagt meningsfulle aktiviteter ut fra egne ønsker og behov i hverdagen.
-
Bidra til å styrke samarbeid med pårørende, frivilligheten og andre aktører i nabolaget til det enkelte langtidshjem/helsehus.
-
Stimulere til fysisk aktivitet og komme seg ut i frisk luft.
-
Stimulere til økt samarbeid mellom langtidshjem og dagsenter som driftes av Oslosykehjemmene.
Kriterier for å søke
- Det kan søkes på inntil 5 tiltak per søknad. Tiltak skal være i prioritert rekkefølge.
- Det er en grense på inntil 200 000 kroner per søknad. Kommunale virksomheter bør ikke søke trivselstiltak for tiltak som parallelt meldes inn som investeringer for samme år.
- Det er kun mulig å sende en søknad pr virksomhet/aktør.
- Tiltak det søkes om må kunne gjennomføres til tross for pandemi.
Hvem kan søke
- Langtidshjem og helsehus som driftes av Oslo kommune
- Langtidshjem og helsehus som driftes av private aktører
- Frivillige foreninger, organisasjoner og institusjoner
- Venneforeninger og pårørendeforeninger
- Lokal aktør i nærmiljøet/nabolaget til langtidshjem/helsehus
- Sosiale entreprenører
Slik søker du
- 1Logg inn, fyll ut og send inn søknaden
Søknaden skal være kort og konkret. Det skal ikke legges ved vedlegg. Sykehjemsetaten tar kontakt dersom det er behov for mer informasjon.
- Søknadsskjema er ikke tilgjengelig fordi søknadsfristen har gått ut.
Etter at du har sendt søknaden
- 1Registrering av søknader
Sykehjemsetaten registrerer alle søknader. Ved tvil om at søknaden er mottatt, kan du kontakte oss på postmottak@sye.oslo.kommune.no.
- 2Behandling av søknader
Alle søknader behandles etter at fristen har gått ut.
Det utarbeides en innstilling på bakgrunn av alle søknadene. Innstillingen behandles i Sykehjemsetatens lederteam som vedtar hvem som skal få tilskudd.
- 3Motta svar
Alle søkere får svar etter at Sykehjemsetatens lederteam har vedtatt hvem som skal få tilskudd.
- 4Utbetaling av penger
Hvis du har mottatt vedtak om tilskudd, må du sende faktura på det beløpet du har fått tildelt. Fakturainformasjon vil stå i vedtaket. Faktura skal sendes som EHF (elektronisk handelsformat). Ta kontakt dersom du har problemer med dette fakturaformatet.
Det kan sendes faktura til Sykehjemsetaten når vedtaket er mottatt. Tilskuddet må brukes i 2021, ubrukt tilskudd tilbakebetales innen 31. desember 2021.
- 5Rapport og regnskap
De som har mottatt tilskudd skal i etterkant levere rapport og regnskap innen 7. januar 2022.
Rapportskjema for 2021 kommer sammen med brevet om vedtak.
Mangelfull rapportering, eller at tilskudd ikke brukes i tråd med søknad, vil kunne medføre krav om tilbakebetaling. Dette vil også kunne få konsekvenser for vurdering av framtidige søknader. Vi kan be om komplett regnskap.
Kontaktinformasjon
Merete Øyberg
E-post: merete.oyberg@sye.oslo.kommune.no
Telefon: 903 68 132Solrun Tjøstheim
E-post: solrunmerete.roland@sye.oslo.kommune.no
Telefon: 482 67 242