Tilskudd til lokale kulturtiltak i byjubileet 2024

Frivillige organisasjoner og lokale kulturaktører, kan søke om midler til prosjekter, tiltak og arrangement rettet mot barn og unge for markering av byjubileet 2024.

Frist for å søke

Fristen for å søke er satt til 15.mars (kl. 23:59).

Kort om tilskuddet

I 2024 er det 400 år siden middelalderbyen Oslo brant og den nye byen ved Akershus festning; Christiania, ble etablert. Det er også 100 år siden byen fikk sitt gamle navn Oslo tilbake. Byjubileet gir Oslo en anledning til å feire byen, dens historie og menneskene som til enhver tid utvikler den og fyller den med liv.

Frivillige organisasjoner kan søke om midler til prosjekter, tiltak og arrangement rettet mot barn og unge for markering av byjubileet 2024. Byrådsavdeling for Kultur og næring har satt av til sammen 1 million til disse lokale prosjektene for barn og unge. Målet er å bidra til å forankre jubileet lokalt, og engasjere frivillige og lokale aktører i samarbeid med den enkelte bydel.

Hvem kan søke?

Frivillige organisasjoner og lokale kulturaktører, kan søke om midler prosjekter, tiltak og arrangement for markering av byjubileet 2024 rettet mot barn og unge. Kulturetaten oppfordrer søkere til å samarbeide med bydelen og andre lokale kulturaktører, og sjekker om noen prosjekter allerede er planlagt. I søknadsbehandlingen vil frivillige organisasjoner prioriteres. Idrettstiltak vil ikke bli vurdert.

Det ble også satt av egne søkbare tilskuddsmidler til byjubileumstiltak for profesjonelle kunstnere og kunstaktører gjennom tilskuddsordningen Løpende tilskudd til kunst- og kulturtiltak. Søknadsfristen for disse midlene gikk ut 15. januar.

Kriterier for å søke

Tiltakene skal være tilpasset målgruppen og bidra til å svare på de overordnede målene for markering av byjubileet:

• øke Oslofolks forståelse for byens historie, utvikling og mulige framtider
  • øke Oslofolks kunnskap og engasjement for og stolthet over byen
  • bidra til at barn, unge og eldre bruker lokale kulturtilbud med aktivt.

Søker kan sende flere søknader. Det skal sendes en søknad per prosjekt.

Slik søker du

1. Finn fram vedlegg

1. Prosjektbeskrivelse (obligatorisk)
    2. Budsjett (obligatorisk)
    3. Attest for skatt og merverdiavgift (obligatorisk)
      Attesten skal ikke være eldre enn seks måneder når dere sender inn søknaden. Attesten bestilles fra Skatteetaten (lenke her), og du vil motta den i meldingsboksen din i Altinn i løpet av få minutter. Det gjøres unntak fra dette vilkåret for tilskuddsmottakere, herunder idrettslag mv. og nyetablerte, som dokumenterer at de ikke er skatte- og merverdiavgiftspliktige.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknad

Etter at du har sendt søknaden

1. Motta bekreftelse

Vi sender deg en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden. Du kan finne en kopi av søknaden din i Søknad og skjema.

2. Behandlingstid og svar

Behandlingstiden vil være 3-4 uker etter søknadsfristen.

3. Utbetaling

Tilskuddet vil i sin helhet bli utbetalt til kontonummeret du har registrert på våre nettsider i løpet av kort tid etter at vedtaket er fattet. Trykk her for å endre kontonummer. Du behøver ikke sende inn utbetalingsanmodning. Kommunale søkere skal internfakturere tilskuddsbeløpet i tråd med informasjonen oppgitt i vedtaksbrevet som sendes ut.

4. Rapport og regnskap

Du må levere regnskap og rapport for bruken av midlene senest seks uker etter at tiltaket er gjennomført. Rapporteringen bør inneholde bildedokumentasjon fra arrangementet. Veiledning til hvordan du sender inn rapporteringsskjemaet finner du i vedtaksbrevet ditt.

5. Klage

Du kan klage på vedtaket. Klagefristen er tre uker etter at du har mottatt vedtaket, og sendes til postmottak@kul.oslo.kommune.no.

Klage

Neha Håbu-Naveen
E-post: neha.naveen@kul.oslo.kommune.no

Tildelinger