Avtale om kontrollhandlinger vedrørende prosjektregnskap for tildelte tilskuddsmidler

Tilskuddsordningen avsluttes

Oslo bystyre har vedtatt at tilskuddsordningen blir avsluttet fra 1. januar 2024. Vi vil behandle alle søknader som har kommet inn til og med 31. desember 2023. Søknader som kommer inn etter 31. desember 2023 vil bli avvist.

Om kontrollen

• For tilskudd på 200 000 kroner eller mer skal det leveres en uttalelse om prosjektregnskapet fra revisor i samsvar med ISRS 4400 Avtalte kontrollhandlinger og regelverket for tilskuddsordningen. Kontrollhandlingene skal utføres for å benyttes i vurderingen av riktigheten av prosjektregnskapet.
  • For tilskudd under 200 000 kroner er det tilstrekkelig at regnskap og rapport bekreftes av statsautorisert regnskapsfører, så lenge tilskuddsbeløpet er 20 000 kroner eller mer.
  • For tilskudd under 20 000 kroner er det tilstrekkelig at leder for organisasjonen og en til undertegner rapport og regnskap.

Før kontrollen

Tilskuddsmottaker skal sende følgende dokumenter til revisor, i tillegg til regnskap og bilag:

• søknad
  • tilskuddsbrev med vedtak og vilkår
  • regelverk for tilskuddsordningen
  • eventuelle tilleggsavtaler mellom tilskuddsmottaker og Velferdsetaten (for eksempel godkjent søknad om forlengelse av tilskuddsåret eller omdisponering av midler).

Revisors oppdrag

• Regnskapsfører/revisor skal bekrefte at midlene er benyttet i samsvar med vilkårene for tilskuddet og slik formålet er beskrevet, og at kostnadene er reelle og bokført i bedriftens regnskap.

For fullstendig oversikt over kriterier se forskrift om tilskudd til bedriftsintern opplæring.
  • Revisor skal foreta en stikkprøvebasert bilagskontroll i tråd med følgende punkter:
    • Finnes bilagene og er de ført korrekt i regnskapet på prosjektets kostnadssted eller prosjektnummer?
    • Gjelder alle utgiftene aktiviteter som ble gjennomført i tilskuddsperioden? Tilskuddsperioden defineres her som fra og med den datoen bedriften søkte Oslo kommune om tilskudd. Samlet opplæringsperiode for hver medarbeider kan ikke overstige 12 måneder. Opplæringen kan igangsettes på søknadstidspunktet.
    • Er det noen av kostnadene som skiller seg ut, enten i størrelse eller av type, eller som ikke ser ut til å henge sammen med formålet med tilskuddet?
    • Er det store avvik mellom budsjett og regnskap (>40 prosent på én post), etter at eventuelt redusert tilskuddsbeløp og tilleggsavtaler er tatt i betraktning?
    • Er alle tilskudd som bedriften får, ført på riktig prosjekt?
    • Er arbeidstimer og lønn til de ansatte som deltok i programmet ført på eget prosjekt, eller det er på annet vis mulig å bekrefte at det oppgitte antallet opplæringstimer er gjennomført?
    • Har bedriften holdt seg innenfor grensen for bagatellmessig støtte de siste tre regnskapsår, inkludert inneværende år? Mer informasjon om regelverket for bagatellmessig støtte finner du på regjeringens hjemmeside.
  • Rapporten fra revisor skal være adressert til Velferdsetaten og må inneholde følgende punkter:
    • Navn på tilskuddsmottakeren (organisasjon/kommune) og tiltaket som er kontrollert.
    • Opplysninger om hvorvidt flere tiltak er vurdert i samme rapport.
    • Hovedtall i regnskapet: mottatt tilskudd, egenfinansiering, totale inntekter og utgifter.
    • Beskrivelse av eventuelle funn fra bilagskontrollen.
    • Eventuelle andre merknader fra revisor vedrørende regnskapet.
    • Sted og dato.
    • Revisors signatur.