Bylivstilskudd

Frist for å søke

Det er ingen frist for å søke. Alle søknader behandles løpende, og forventet behandlingstid er 3-4
uker. Fjerde tildeling er publisert. Det vil ikke bli behandlet noen flere søknader i juli, og neste vedtak sendes ut medio august.

Kort om tilskuddet

Tilskuddet skal bidra til å skape mer liv og aktivitet i byen. Det kan søkes om støtte til små og store utendørstiltak og -aktiviteter hvor man tar i bruk byens gater, plasser, torg eller veiareal.

Tilskuddsordningen er en del av byrådets satsing på byliv og inngår i ordningen innovasjon innen kulturlivet og kulturnæringene i Oslo kommune.

Hvem kan søke?

Både privatpersoner, grupper, foreninger, bedrifter og andre aktører kan søke om tilskudd.

Hvor kan tiltaket gjennomføres?

Vi støtter tiltak som finner sted i sentrum eller i bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene, St. Hanshaugen og Frogner.

Kriterier for å søke

• Tiltaket må ha til hensikt å bidra til mer liv og aktivitet i byen.
• Tiltaket skal være inkluderende og åpent for alle. Det kan som hovedregel ikke kreves
inngangspenger eller lignende ved arrangementer.
• Det gis ikke tilskudd til tiltak som har en utpreget kommersiell karakter.
• Dersom du mottar støtte, står du selv ansvarlig for å innhentenødvendige kommunale tillatelser til gjennomføring av tiltaket.

Alle søkere må kunne dokumentere tiltaket med foto og/eller video, og denne dokumentasjonen vil deles med Byrådsavdeling for byutvikling.

Slik søker du

  1. Finn fram vedlegg

    Attest for skatt og merverdiavgift.

    • Sammen med søknaden skal du laste opp attest- for skatt- og merverdiavgift. Attesten viser at du ikke skylder Oslo kommune skatt eller moms, og vil ikke offentliggjøres. Attesten bestilles via Altinn, og du vil få den tilsendt i løpet av få minutter etter at den er bestilt.
    • Du kan bestille attest for skatt og merverdiattest her. Hvis du trenger hjelp kan du kontakte Altinn på telefon 800 80 000.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknad

  3. Vilkår for tildeling

    Midlene er overførbare mellom år, og det er mulig å søke om tiltak som vil finne sted i både 2024 og 2025.

Etter at du har sendt søknaden

  1. Motta bekreftelse

    Vi sender deg en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden. Du kan finne en kopi av søknaden din i Søknad og skjema.

  2. Behandlingstid og svar

    Behandlingstiden er mellom 3-4 uker. Noe lengre behandlingstid bør forventes i juli.

  3. Utbetaling

    Hvis du blir tildelt tilskudd, vil det bli utbetalt direkte til kontonummeret som du/dere har registrert på Oslo kommunes kunderegister.

  4. Rapport og regnskap

    Du må levere regnskap og rapport for bruken av midlene senest seks uker etter at tiltaket er gjennomført. Rapporteringen skal inneholde bilde og/eller videodokumentasjon fra arrangementet. Veiledning til hvordan du sender inn rapporteringsskjemaet finner du i vedtaksbrevet ditt. Skjer det noen endringer underveis, skal Kulturetaten kontaktes umiddelbart og godkjenne endringene.

    For tilskudd over 200 000 kr kreves det revisorgodkjent regnskap og revisjonsberetning.

    Se her for krav til revisors beretning.

  5. Klageadgang

    De som har søkt om tilskudd, har rett til å klage på vedtaket. Klagen sendes på e-post til postmottak@kul.oslo.kommune.no. Merk at klagen må sendes innen tre uker etter at dette brevet er mottatt. Det er anledning til å be om innsyn i saksdokumenter i e-innsynsportalen. Klage- og innsynrett følger av forvaltningsloven.