Slik løser vi ulike typer innhold

Innhold på oslo.kommune.no

Innbyggene i Oslo er den viktigste målgruppen for oslo.kommune.no. Innholdet skal først og fremst dekke deres behov for informasjon. Når vi lager nytt innhold på kommunens nettsted, skal vi kunne svare på "hvem skal bruke dette innholdet i hvilken situasjon?" Vi legger ikke ut innhold som vi ikke kan si noe om bruken av.

Når vi publiserer innholder må vi sørge for at:

• det de fleste leter etter kommer først og er enkelt å finne
  • innholdet svarer på innbyggernes spørsmål
  • vi gir gode veier videre hvis vi selv ikke kan eller skal levere innhold på et område
  • bare innhold som svarer på brukerbehov eller støtter brukeroppgaver publiseres
  • vi har nødvendig innsikt før vi gjør innholdsendringer

På nettstedet har vi ulike typer innhold. Formen på innholdet avhenger av brukeropgaven det skal løse.

Tjenester og tilbud

Informasjon om tjenester og tilbud er det viktigste innholdet på oslo.kommune.no. Alt brukeren kan oppsøke, søke om eller benytte seg av er et tilbud eller en tjeneste, og plasseres sammen med lignende informasjon.

Prosjekter

I kommunen har vi til enhver tid mange pågående prosjekter. Det som kjennetegner dem er at de har en tidsramme og er relevant i en midlertidig periode. Derfor løses dette som en egen innholdstype. Når prosjekter er ferdig, skal innholdet slettes eller skrives om og flyttes til en relevant kontekst.

Kurs, møter og andre faste arrangementer

På nettstedet har vi mulighet til å lage kalenderoppføringer. Kurs og arrangementer bør løses på denne måten og publiseres der det er relevant. Hvis du har faste kurs eller arrangementer kan det løses på andre måter, for eksempel i løpende tekst eller som PDF.

Aktueltsaker

Aktueltsaker som nyheter og pressemeldinger publiseres på aktuelt.oslo.kommune.no. I motsetning til det øvrige innholdet på nettstedet er innholdet som publiseres som aktueltsaker kun relevant i en kort periode. Det kan for eksempel være informasjon om ekstremvær, midlertidige forbud og større ting som skjer i bydelene.

Målgruppen for aktueltsaker er stor og omfatter både innbyggere og næringsliv. Derfor er det viktig at innholdet er relevant for mange. Aktuelt.oslo.kommune.no skal ikke være en politisk kanal, men bidra til at innbyggerne lettere kan holde seg oppdatert og forstå saker som er viktige for dem.

Hvis det er relevant, skal aktueltsaker lenke videre til annet innhold på nettstedet. Da er det viktig at du forsikrer deg om at innholdet du lenker til er korrekt og oppdatert.

For at innbyggere og næringslivet skal finne aktueltsaken din er det viktig at du deler den i flere kanaler. Utover det kan aktueltsaken din gjøres synlig ulike steder på nettstedet. Hvor den blir synlig avhenger av avsender og hvilket tema du velger på saken. Hvis aktueltsaken skal være synlig på nettstedet forside må den være byomfattende og relevant for en stor målgruppe.

Send inn nytt innhold

Send inn nytt innhold til oslo.kommune.no (e-post)