Tilrettelegging for syklende og gående i Sørkedalsveien

Prosjektet strekker seg mellom Trettebakken og Peder Ankers plass, en strekning på om lag 0,5 kilometer.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten er i gang med prosjekteringen av sykkeltiltak langs Sørkedalsveien. I Sørkedalsveien planlegges det å etablere en gang og sykkelvei på østlige siden av veien. Tiltaket inkluderer også reetablering av treallé og mur. Samtidig vil bussholdeplassen langs strekningen oppgraderes. I forbindelse med sykkeltilretteleggingen vil kabler som går i luftstrekk langs østlige siden av veien legges under bakken.

På oppdrag fra Bymiljøetaten vil Eiendoms- og byfornyelsesetaten stå for nødvendige grunnerverv for å gjennomføre tiltaket.

Hva skjer når?

Bymiljøetaten er nå i gang med å detaljprosjektere den øvre delen av Sørkedalsveien.

Gang og sykkelveien er regulert noe inn på privat eiendom, vi er derfor avhengig av avtale om erverv av grunn langs strekningen. Berørte grunneiere vil informeres og etter hvert kontaktes i løpet av første kvartalet i 2021. Vi har antatt anleggsperiode på rundt 2 år. Oppstart er avhengig av hvor lang tid det tar med grunnervervsprosessen.

Når gjennomfører vi tiltaket?

Vi planlegger å gjennomføre tiltaket i løpet av 2024.

Hvorfor gjør vi dette?

Å legge bedre til rette for gående og syklende er nødvendig for å løse utfordringene knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk i Oslo.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet i Oslo. Tiltaket er viktig for å få helhetlig sykkelnett i området.

Etablering av gang- og sykkelvei vil bedre fremkommeligheten, trafikksikkerheten, siktforhold og synligheten for syklende og gående.

Hvem er ansvarlig?

• Byggherre: Bymiljøetaten
  • Prosjekterende: Asplan Viak AS

Kontakt