Tilrettelegging for myke trafikanter: Lettvintveien og Kapellveien

Bymiljøetaten gjennomfører forprosjekt for bedre tilrettelegging for myke trafikanter i Lettvintveien og Kapellveien.

Hva skal vi gjøre?

Lettvintveien og Kapellveien skal enveisreguleres i motsatt retning av hverandre, og det skal etableres motstrøms sykkelfelt i begge gater. Krysset Lettvintveien/Lofthusveien/Kjelsåsveien skal strammes inn, slik at det blir mer oversiktlig og krysningspunktene for gående blir kortere.

Hvor skjer det?

Prosjektet omfatter Lettvintveien og Kapellveien mellom Grefsenveien og Kjelsåsveien og Lofthusveien mellom Kjelsåveien og Haraldheimsveien. Prosjektet er i bydel Nordre Aker og bydel Bjerke.

Hvorfor gjør vi dette?

Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel (MOS) har bedt Bymiljøetaten følge opp vedtak om å «sørge for trygg sykkeltilrettelegging i Lettvintveien, samt bedre forholdene for myke trafikanter i krysset Lettvintveien/Lofthusveien/Kjelsåsveien». Sykkeltilrettelegging i Lettvintveien er en del av det fremtidige sykkelveinettet. Veisnittet i Lettvintveien, med smal kjørebane, ensidig fortau og bebyggelse tett inntil veien gjør sykkeltilrettelegging utfordrende. Det er derfor hensiktsmessig å inkludere tiltak i Kapellveien for å sikre en god løsning på den totale trafikksituasjonen i området.

Tiltaket skal også inkludere krysset Lettvintveien/Lofthusveien/Kjelsåsveien. Krysset er i dag svært utflytende og uoversiktlig for alle trafikantgrupper. Å gjøre krysset mer trafikksikkert er spesielt viktig av hensyn til barn og unge som ferdes her på vei til skole eller fritidsaktiviteter på Skeidbanen.

Lofthusveien er en naturlig forbindelse mellom Storo/nedre Grefsen og Årvoll/Tonsenhagen, med forholdsvis lite biltrafikk og gode stigningsforhold.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for plan og fremdrift i prosjektet.

Hva skjer når?

Ifm. detaljprosjektering av løsningen vinteren 2022/2023 kom det frem at veioppbygningen i Kapellveien er dårligere enn forutsatt.

For å få bedre forståelse av oppbygningen ble det gjennomført boringer i gata. Resultatene av disse undersøkelsene ga oss ikke så tydelige svar som vi hadde håpet på, men vi legger til grunn at vi må grave dypere og bytte ut mer masser enn opprinnelig forutsatt. Ytterligere vurderinger av dybden på gravearbeidene vil bli gjort ved anleggsstart.

For å sikre fremdrift i prosjektet totalt sett har vi valgt å skille ut og forenkle tiltaket i Lofthusveien fra de øvrige gatene. Det vil bli etablert sykkefelt i oppoverbakke, men fortauet vil ikke bli utvidet som opprinnelig planlagt. Parkeringsplasser langs veien vil bli fjernet for å gi plass til sykkelfeltet. Vi vil også se på hva som kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten i de mest utsatte kryssene.

Informasjon om tiltaket ble sendt til nærmere 300 eiendommer langs Lofthusveien den 15. mai 2023. Frist for å komme med innspill var 23. juni. Det kom 7 innspill. En oppsummering av disse finner du her.

Nabovarsel om innsending av rammesøknad

Nabovarsel om innsending av rammesøknad til Plan- og bygningsetaten (PBE) for prosjektet i Kapellveien, Lettvintveien og Loftsrudveien opp til Haraldsheimveien ble sendt sendt til alle med eiendommer i direkte tilknytning til tiltaksområdet i uke 11. Frist for å sende inn kommentarer var 28. mars. Naboer som berøres indirekte av prosjektet har også fått anledning til å sende inn kommentarer.

Det er kommet inn drøye 100 kommentarer som vil bli svart ut og vedlagt rammesøknaden.

Rammesøknaden med vedlegg vil bli tilgjengelig i saksinnsyn når den er sendt inn.

Uke 41: Prosjektet satt på vent

Som følge av enveisreguleringen av Lettvintveien vil det bli økt trafikk og busstrasé i Kapellveien. Kapellveien vil ikke tåle denne trafikkøkningen uten at veioppbygningen skiftes. Dette vil føre med seg behov for å skifte lysmaster og legge kabler i bakken samt å skifte ut vann- og avløpsledninger langs hele veistrekket. Trafikkøkningen utløser også behov for støytiltak for å oppfylle anbefalingene i støyretningslinjene (T-1442/2021).

Bymiljøetaten vurderer nå at kostnadene for nødvendige tiltak i Kapellveien er utenfor prosjektets økonomiske ramme, og har bedt byrådet om å ta stilling til hva som skal skje videre; beholde dagens løsning, gjennomføre prosjektet med ny kostnadsramme eller beholde dagens løsning i Lettvintveien og legge til rette for gående og syklende i Kapellveien.

Prosjektet er satt på vent til vi vet hvilket alternativ det er ønskelig å gå videre med.

Etablering av sykkelfelt i Lofthusveien, fra Haraldsheimveien til Eikelundveien, gjennomføres som planlagt nå i høst.

Prosjektleder Jakob Lagethon Bjørnstad