Sykkeloppgradering av Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass
Forslag til ny reguleringsplan for Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass er sendt til politisk behandling. På denne siden kan du finne reguleringskart og planbeskrivelse.
Planen inneholder et forslag om å etablere tosidig opphøyde sykkelfelt i hele Stavangergata, tilpasning av midtrabattene, planting av trær og tiltak for håndtering av overvann. I tillegg omfatter reguleringen hele Lisa Kristoffersens plass der det foreslås å erstatte eksisterende rundkjøring med et signalregulert kryss som vil frigjøre plass til et lokalt torg.
Hva skal vi gjøre?
Det er etablert sykkelfelt i østgående retning i hele Stavangergata, samt i vestgående retning mellom Sarpsborggata og Uelands gate.
Langsiktig tiltak
Dagens behov langs Stavangergata og på Lisa Kristoffersens plass er sett i sammenheng med trafikksituasjonen i området. Føringer fra blant annet kommunedelplan for torg og møteplasser har også lagt premisser for endelig forslag.
Oppsummering av plan sendt til politisk behandling
- Det etableres sykkeltilrettelegging i hele Stavangergata.
- Lisa Kristoffersens plass strammes opp for å gjøre plassen sykkel- og kollektivvennlig og tilrettelagt som et torg/møteplass. Torgets utforming er planlagt detaljert i forbindelse med utarbeidelse av byggeplanen etter at reguleringsplanen er vedtatt. Det vil da bli invitert til en medvirkningsprosess om torgets møblering.
- Midtrabatten i Stavangergata mellom Lisa Kristoffersens plass og entreen til Margarinfabrikken barnehage foreslås reetablert med en større bredde for bedre vekstkår for trærne. Langs den nyere delen av Margarinfabrikken barnehage og frem til krysset med Sarpsborggata fjernes midtrabatten for å gi plass til gjennomgående sykkelfelt i tillegg til areal for av- og påstigning til barnehagen. Det blir etablert regnbed på nordsiden av Stavangergata frem til krysset med Sarpsborggata. Midtrabatten og regnbedene vil bidra til bedre infiltrasjon av overvann i grunnen og redusert avrenning.
- I Stavangergata sørvest for Sarpsborggata beholdes dagens plassering av midtrabatten, men utbedres slik at den kan håndtere større vannmengder fra veibanen.
Lenke til reguleringsplankart og planbeskrivelse
Hvor gjør vi det?
Reguleringslanen omfatter hele Stavangergata fra og med Lisa Kristoffersensplass til rundkjøringen i Uelands gate. I tillegg skal det opparbeides fortau på nordsiden av Sarpsborggata i kvartalet nærmest Stavangergata. Arbeidet medfører i tillegg tiltak i Bergensgata litt nord og sør for krysset. Dette er planlagt ombygget utenom reguleringsplanen, men samtidig som resten av gata.
Hva er gjort?
-
Varsling av oppstart av reguleringsplanen, sommeren 2018
-
Bymiljøetaten etablerte sykkelfelt i Stavangergata høsten 2018
-
Orientering til Sagene bydelsutvalg, februar 2022 og mediebefaring med lokalavis
-
Det ble arrangert en «Åpen kontordag» 3. mars, 2022, se under for innspill som kom frem under «dokumenter». Se også under denne oppsummeringen om oppfølging
-
21. desember, 2022 ble forslag til reguleringsplan for Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass sendt til Plan og bygningsetaten (PBE)
-
Trafikktellinger og fartsmålinger gjennomført i to retninger i 2022 i Stavangergata ved barnehagen
-
Reguleringsplanen ble lagt ut til offentlig ettersyn/høring sommeren 2023
-
Mottatte bemerkninger ble gjennomgått og svart ut. På bakgrunn av forslag fra Byantikvaren med løsning for å videreføre eksisterende midtrabatt på en lenger strekning ved å flytte av- og påstigningsplassene til Margarinfabrikken noe vestover, ble planene revidert og sendt ut på en begrenset høring vinteren 2024. Mottatte bemerkninger og svar både til høring sommeren 2023 og begrenset høring vinteren 2024
-
Planen ble sendt til PBE i mars, 2024 og er vurdert av PBE å være komplett.
-
PBE sendte våren 2024 planen til rådhuset for politisk behandling
Oppfølging fra åpen kontordag
På åpen kontordag vinteren 2022 kom det frem et ønske om å gjennomføre en fartsmåling utenfor barnehagen for å vurdere tiltak i påvente av reguleringsplan og ombygging. Denne ble gjennomført i desember 2022 og selskapet Viacount har gjennomført registreringer som viser at det ikke er hensiktsmessig med tiltak da 85% av de registrerte bilene kjørte under fartsgrensen.
Fartsmålingene ble gjennomført i Stavangergata begge retninger og målingene viste at gjennomsnittsfarten i retning Uelands gate blant 85% av bilene lå på 38 km/t eller under. I retning Bergensgata lå 85% av bilene på 34 km/t eller under. Rapportene ligger nederst på siden
Hva skjer nå?
-
Planen skal behandles av politikerne.
-
Ombygging av Stavangergata, deler av Sarpsborggata og Lisa Kristoffersens plass er planlagt gjennomført i samarbeid med Vann- og avløpsetaten da det er behov for å oppgradere vann- og avløpsledninger i gata. Dette vil bli gjennomført etter at ledningsnettet for prosjektet «Ny vannforsyning Oslo» (fra Tyrifjorden) er ferdig bygget. Prosjektet «Ny vannforsyning Oslo» skal sikre byens innbyggere en fullgod reservevannforsyning i 2028.
-
Når reservevannforsyningen er etablert bortfaller krav om å etablere en ekstra vannledning i Stavangergata. På bakgrunn av dette vil ombygging av Stavangergata derfor tidligst skje i 2028.
-
Det vil bli arrangert et medvirkningsmøte om torgets møblering når planen er vedtatt politisk og arbeid med byggeplan starter opp.
-
Det er et pågående forprosjekt for å vurdere ombygging av rundkjøringen mellom Uelands gate og Stavangergata til et signalregulert kryss. Les mer om prosjektet her.
Hvorfor skal vi gjøre dette?
Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er det nødvendig å løse utfordringene i Oslo knyttet til befolkningsvekst, transport og luftkvalitet.
Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen. Ved å gi syklistene egne arealer vil færre sykle på fortauet. Dermed vil forholdene for de gående også bedres.
Stavangergata, Uelands gate, Bergensgata og Sarpsborggata er alle traseer som er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo. Sammen utgjør de viktige traseer som sammen utgjør et sammenhengende sykkelveinett, i tråd med ambisjonsnivået i Sykkelstrategien for Oslo kommune.
I Stavangergata og på Lisa Kristoffersens plass er det relativt mye biltrafikk. Den trafikale situasjonen i gata er utrygg og uoversiktlig for syklende og gående. Det er derfor behov for permanent ny løsning med egne arealer til syklister og gående. Derfor vil løsningene som nå presenteres være i tråd med Oslos nye gatenormal og inneholder også tiltak for håndtering av overvannet.
Lisa Kristoffersens plass er omtalt i kommunedelplanen for torg og møteplasser som «lokalt torg og møteplass». Bymiljøetaten ønsker derfor å etablere torg på Lisa Kristoffersens plass i forbindelsen med oppgraderingen av plassen. Det vil bli arrangert et medvirkningsmøte for hvordan det nye torget kan utformes.
Les mer
Dokumenter
- Høringsinnspill varsel om oppstart av reguleringsplan 2018 (PDF) (PDF, 247.34KiB)
- Nærinfo om sykkefelt i Stavangergata (PDF) (PDF, 607.44KiB)
- Kunngjøring av detaljregulering (PDF) (PDF, 661.75KiB)
- Nærinformasjon – invitasjon til åpen kontordag 3. mars, 2022 (PDF) (PDF, 58.41KiB)
- Oppsummering fra åpent møte 3. mars, 2022 (PDF) (PDF, 763.91KiB)
-
Fartsmåling Stavangergata i retning Uelandsgate, 2022 (XLSX) (XLSX, 1.63MiB)
-
Fartsmåling Stavangergata i retning Bergensgata, 2022 (XLSX) (XLSX, 1.7MiB)