Oslo gate skal rustes opp og tilrettelegges for syklende

Bymiljøetaten skal fjerne trikkeskinnene for å forbedre forholdene for syklister og kollektivtrafikk

Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften

Det er behov for et trafikksikkert og trygt tilbud for gående og syklende i Oslo gate, mellom Bispegata og Schweigaards gate. Det skal også være tilstrekkelig kapasitet og fremkommelighet for kollektivtrafikken (buss). Oslo gate grenser til en rekke automatisk fredete, vernede og listeførte kulturminner, og grunnen har stor historisk dybde. Selve gateløpet er regulert til spesialområde bevaring.

Det skal gjennomføres enkel gateopprusning som:

  • Fjerne eksisterende trikkeskinner.
  • Reasfaltere kjørebanen.
  • Oppgradere dagens holdeplasser for buss.

Hvor skjer det?Kopier lenke til denne overskriften

Oslo gate går gjennom Gamlebyen i Oslo, fra foten av Ekebergåsen i sør til Schweigaards gate i nord. Delstrekning for dette prosjektet er en strekning på 350 m fra Bispegata til Schweigaards gate

200 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Hvorfor gjør vi dette?Kopier lenke til denne overskriften

Oslo gate er en viktig lenke i plan for sykkelveinettet i Oslo (Plan for Hovedsykkelveinettet 2018). I gata ligger trikkeskinner som ikke lenger er bruk, etter at trikken fikk ny trasé i Bispegata. Trikkeskinner innebærer en fare for syklende og skal derfor fjernes og kjørebanen reasfalteres, for å forbedre forholdene.

Det er 4 holdeplasser innenfor prosjektområdet i Oslo gate i dag, som betjener blant annet busslinje 34 og 70. Utformingen av holdeplassene er tilpasset trikken som tidligere gikk i gata. Holdeplassene Munkegata og St. Halvards plass skal oppgraderes med økt universell utforming for reisende og ny kantstein tilpasset buss. Prosjektet tar sikte på å opprettholde fremkommeligheten for buss i anleggsfasen.

Oslo gate er rushtidstengt med bom. Bommen gir bussene fortrinnsrett og rushtidstenger gata for biltrafikk på hverdager i mellom klokka 07–09 og 15–17.

Kulturminneloven er førende for planlegging av alle arbeider og inngrep i terreng i Olso gate. Tiltakene i gateløpet tar derfor sikte på minimalt med graving og inngrep. Alle tiltak i området skal godkjennes av Riksantikvaren, Byantikvaren samt koordineres med Kulturetaten. Oslo gate (tidligere Nordre strete), er en av byens eldste gateløp og var viktigste hovedfartsåre inn til bysentrum og Ekebergskrenten, fra nord.

Hva skjer når?Kopier lenke til denne overskriften

Vi forventer følgende fremdrift i prosjektet:

  • Første utkast til byggeplantegninger ble utarbeidet og tiltaket byggemeldt Plan og bygningsetaten sommer og høst 2024
  • Tiltak omfattes av Kulturminnevernloven og det blir søkt Byantikvar og Riksantikvaren vinter 2024/2025
  • Endelig utkast byggeplan og tegninger ble utarbeidet vinter 2024/2025
  • Braathen Landskapsentreprenør AS er utførende entreprenør i prosjektet
  • Anleggsarbeidene startet sommeren 2025 og skal være ferdig i løpet av høsten
  • I anleggsperioden blir de redusert fremkommelighet for buss, bil og syklende. Trafikkvakter skal sørge for trafikkavvikling på ett kjørefelt. Kjøring til eiendommene skal opprettholdes, men det det må forventes forsinkelser
  • Per midten av september er cirka 50 prosent av prosjektet gjennomført
Mens arbeidene pågår på én side av veie ledes trafikkene på motsatt.
Holdeplassene oppgraderes til kun å betjene buss, ikke buss og trikk som tidligere.

Kontakt ossKopier lenke til denne overskriften

Det er Braathen Landskapsentreprenør AS som utfører arbeidene. Henvendelser som angår anleggsarbeidene, kan rettes direkte til entreprenør på rishiydar.sukumar@landskap.no

Bymiljøetaten er ansvarlig tiltakshaver for prosjektet. Henvendelser som angår prosjektet mer overordnet kan rettes til Bymiljøetaten: postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen Oslo gate

Relevante lenkerKopier lenke til denne overskriften

Følg saken i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn