Oslo gate er oppgradert og tilrettelagt for syklende og buss

Bymiljøetaten har fjernet trikkeskinnene for å forbedre forholdene for syklister og kollektivtrafikk

Hva har vi gjort?

Oslo gate skal være trafikksikkert og trygt for gående og syklende. Det skal også være tilstrekkelig kapasitet og fremkommelighet for kollektivtrafikken (buss). Gjennom dette tiltaket har vi forbedret forholdene for både myke trafikkanter og bussene. Oslo gate grenser til en rekke automatisk fredete, vernede og listeførte kulturminner, og grunnen har stor historisk dybde. Selve gateløpet er regulert til spesialområde bevaring.

Det er gjennomført enkel gateopprusning:

  • Fjerne eksisterende trikkeskinner.
  • Reasfaltere kjørebanen.
  • Oppgradere dagens holdeplasser for buss.
Holdeplass og veibanen er oppgradert.
Holdeplassen ved Munkegata er utformet mer universelt og har fått nytt asfaltdekke. Kreditering: Bymiljøetaten/Oslo kommune.

Hvor har det skjedd?

Oslo gate går gjennom Gamlebyen i Oslo, fra foten av Ekebergåsen i sør til Schweigaards gate i nord. Delstrekning for dette prosjektet er en strekning på 350m fra Bispegata til Schweigaards gate.

Oslo gate ligger vakkert til
Oslo gata ligger vakkert til mellom Gamlebyen og Ekebergskrenten og er en viktig gjennomfartsåre for syklende og kollektivreisende. Kreditering: Bymiljøetaten/Oslo kommune.

Hvorfor har vi gjort dette?

Oslo gate er en viktig lenke i plan for sykkelveinettet i Oslo (Plan for Hovedsykkelveinettet 2018). Siden trikketraséen ble flyttet til Bispegata har trikkeskinnene i gata vært ubenyttet og har kun vært til ulempe, særlig for syklende. Nå er skinnen fjernet og gata har fått nytt dekke.

Det er 4 holdeplasser innenfor prosjektområdet, som betjener busslinje 34 og 70. Utformingen av holdeplassene var tilpasset trikken som tidligere gikk i gata. Holdeplassene Munkegata og St. Halvards plass er oppgradert med økt universell utforming for reisende og ny kantstein tilpasset buss.

Oslo gate er rushtidstengt med bom. Bommen gir bussene fortrinnsrett og rushtidstenger gata for biltrafikk på hverdager i periodene kl.07–09 og kl.15–17.

Kulturminneloven er førende for planlegging av alle arbeider og inngrep i terreng i Oslo gate. Tiltak i gateløpet må derfor baseres på minimalt med graving og inngrep. Alle tiltak i området skal godkjennes av Riksantikvaren, Byantikvaren samt koordineres med Kulturetaten. Oslo gate (tidligere Nordre strete), er en av byens eldste gateløp og var viktigste hovedfartsåre inn til byens tidliger bysentrum og Ekebergskrenten.

Hva skjer når?

Vi forventer følgende fremdrift i prosjektet:

  • Prosjektet er fullført. Det kan bli behov for å utbedre feil og mangler.

Kontakt oss

Bymiljøetaten er ansvarlig tiltakshaver for prosjektet. Henvendelser som angår prosjektet mer overordnet kan rettes til Bymiljøetaten: postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen Oslo gate.

Relevante lenker

Følg saken i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn