Rettigheter og krav til lærebedrifter
Informasjon om rettigheter og krav til lærebedrifter, opplæringskontorets oppgaver, og kontaktinformasjon til avdeling for fagopplæring.
Lærebedriftens oppgaver
- Lage en plan for opplæring med utgangspunkt i læreplanen for faget.
Planen skal være en konkret beskrivelse av hvilke arbeidsoppgaver lærlingen skal utføre i løpet av læretiden, og når disse skal utføres. Finn skjema for intern plan for opplæring. - Tilby lærlingen et godt arbeids- og læremiljø.
- Gi personlig støtte, instruksjon og veiledning i faget.
- Ha et system for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen.
- Gjennomføre vurderingssamtaler minst hvert halvår. Disse skal dokumenteres.
Last ned skjema for halvårlig vurderingssamtaler (PDF 0,08 MB) - Jevnlig vurdere resultatet av opplæringen.
- Utbetale lønn som avtalt i arbeidsavtalen.
- Melde lærlingene opp til fag- eller svenneprøve ved læretidens slutt, og legge til rette for gjennomføring av prøven.
- Ha en faglig leder som sørger for den daglige opplæringen.
Opplæringskontorets oppgaver
- Følge med på opplæringen, og bidra til at den blir best mulig.
- Melde lærlingen opp til fag- eller svenneprøven.
Når lærlingen ikke har forventet utvikling
- Har bedriften gitt opplæringen/arbeidstrening i henhold til læreplanen i faget?
- Har lærlingen gjort et riktig yrkesvalg?
- Gis lærlingen mulighet til medvirkning og til å nå målene i læreplanen?
- Har lærlingen behov for bedre tilrettelegging av opplæringen?
- Trenger lærlingen lenger tid enn normert læretid for å oppnå full kompetanse i faget?
Avtal et møte mellom bedrift og lærling hvor man går gjennom dette. Lærlingen må veiledes i henhold til de oppgavene hun/han strever med.
Tilpasset opplæring og lærekandidatordningen
Opplæringsloven §4-1 definerer hvem som er lærekandidat. De fleste av de som søker seg ut som lærekandidat har hatt en individuell plan for sin opplæring fra ungdomsskolen og videregående skole. Målet er å mestre arbeidsoppgaver i en bedrift hvor kravet ikke er fag-/svennebrev, og få arbeid etter at kompetanseprøven er bestått. Målene er blant annet å gi økt mestring i opplæringssituasjonen, oppnå en så høy kompetanse som mulig, bli kvalifisert for arbeidslivet og legge grunnlag for videre vekst både faglig og personlig.