Tiltak for utsatte barn og unge
Tidlig målrettet innsats ved behov for ekstra oppfølging.
Kvalitetsutvikling av oppfølgingstjenesten
Unge som ikke gjennomfører videregående opplæring, har lavere sysselsetting og er mer utsatt for varig utenforskap. Oppfølgingstjenesten er derfor et viktig sikkerhetsnett for unge i alderen 16-24 år, som har rett til videregående opplæring, men som ikke er verken i jobb eller under opplæring. Oppfølgingstjenesten skal hjelpe med arbeid, kurs eller skoleplass. I Oslo er tjenesten et samarbeid mellom Utdanningsetaten, bydelene og Nav
Et treårig prosjekt (2025-2027) rettet mot kvalitetsutvikling i Oppfølgingstjenesten, skal bidra til mindre variasjoner i organisering og ressursbruk og bedre styring, koordinering og samhandling i OT-arbeidet.
Sosialagenter 5. – 7. trinn
Sosialagentene er en samarbeidsmodell mellom bydel og skole. Samarbeidet er sikret gjennom en felles samarbeidsavtale mellom skolene og bydelen. Formålet er å sikre trygge og gode oppvekstsvilkår for barn og unge, og at flere fullfører videregående utdanning. Sosialagentene skal ha en forebyggende effekt, som senere skal bidra til lavere kriminalitet, og bedre mestring og læringsutbytte for barna, som igjen øker sjansen for å fullføre utdanning.
- Sosialagenter i elevenes tjeneste (aktueltsak 10.02.2023)
- Les mer om sosialagentene på områdeløftets sider
Mellomtrinnssatsing 5. – 7. trinn
Byrådet setter av 50 millioner kroner til en satsning på 5.–7. trinn i levekårsutsatte områder. Målet er å forebygge utenforskap og bygge gode læringsmiljøer.
Ungdomsskolesatsing
Byrådet setter av 80 millioner kroner til en storsatsing på ungdomsskoler i levekårsutsatte områder. Målet er å forebygge utenforskap og bygge gode læringsmiljøer.
- Byrådet foreslår storsatsing på ungdomsskoler (pressemelding 23.05.2024)
- Styrker innsatsen mot ungt utenforskap (pressemelding 25.09.2024)
Ambulant team
Høsten 2025 etableres et ambulant team i Utdanningsetaten, som skal bistå skolene med veiledning og støtte i komplekse skolemiljøsaker. Teamet vil ha tverrfaglig kompetanse, og vil settes sammen av ressurser fra Utdanningsetatens ulike fagmiljøer. I tillegg vil PP-rådgivere og veiledere fra kompetanseenhetene for autisme og sosial- og emosjonell læring i PPT inngå i teamet.
Teamet vil ta utgangspunkt i skolenes behov, jobbe både på individ- og gruppenivå, og samarbeide tett med bydelens tjenester, spesialisthelsetjenesten og politi. Teamet vil bygge opp under allerede etablerte strukturer som for eksempel SaLTo-samarbeidet.
Styrking av NAVs ungdomsarbeid
Ungdomsteamene på de lokale Nav-kontorene er styrket, slik at flere unge følges opp raskere og bedre enn i dag. Ungdom som i dag er utenfor skole, jobb, arbeid og aktivitet skal få bistand til å komme seg inn i utdanning, jobb eller annen kompetansefremmende aktivitet.