Bydelsreformen – Byrådets forslag om fremtidig organisering av Oslo kommune
Om arbeidet med bydelsreform
Hvorfor har byrådet har satt i gang arbeidet med en bydelsreform?
Byrådets visjon er at Oslo skal være verdens beste by å bo i. Men organiseringen av kommunen har vært den samme de siste 20 årene samtidig som utfordringene har økt. Byrådet vil at tjenestetilbudet til innbyggerne skal bli bedre og mer effektivt, tilgjengelig og likeverdig. Oslo skal ha et sterkt og levende lokaldemokrati, hvor innbyggerne har mulighet til å engasjere seg og påvirke nærmiljøet sitt. For å få til dette, har byrådet tatt initiativ til å se på om kommunen bør organiseres annerledes enn slik den er i dag.
Les mer om bakgrunnen i
- kapittel 3.1 – Hvorfor skal det gjennomføres en høring?
- kapittel 3.2 – Hva er problemet som skal løses?
Hva er utredet?
I mars 2025 vedtok bystyret at en utredning av Oslo kommunes organisering skulle gjennomføres. Utredningen skulle se nærmere på:
- om en ny bydelsorganisering kan bidra til bedre måloppnåelse, og i så fall hvordan en ny bydelsorganisering bør bli
- oppgavefordelingen mellom bydelene og kommunen sentralt
- forbedringer innen seks utvalgte tjenesteområder
Les mer om hvilke løsninger som har vært utredet i kapittel 3.3 – Hvilke løsninger har vært utredet?
Hva er målene med fremtidig organisering – en bydelsreform?
Bystyret bestemte også at disse målene skulle gjelde for kommunens fremtidige organisering:
- mer helhetlig, tilgjengelig og likeverdig tjenestetilbud
- gode og mer effektive tjenester, og
- styrket lokaldemokrati og økt mulighet for samfunnsutvikling i bydelene
Les mer om målene for bydelsreformen ikapittel 3.4 – Hva er målene som skal oppnås med fremtidig organisering av kommunen?
Byrådets forslag
Byrådet foreslår tre alternative inndelinger av byen
Resultatet av utredningen foreligger nå og utgjør grunnlaget for forslaget som byrådet legger frem. Hovedtrekkene i det byrådet ønsker innspill på finner du på denne siden. Vil du vite mer om det som er utredet kan du lese rapporten med vedleggene i sin helhet.
For å nå målene over, mener byrådet at det er behov for å redusere antall bydeler i Oslo. I forslaget som legges frem, presenteres tre alternativer: Et med seks bydeler, et med syv bydeler og et alternativ med åtte bydeler. Byrådet ønsker innspill på alle tre alternativene.
Du kan se alternativene i kapittel 4 – Byrådets forslag til ny bydelsorganisering
Byrådet foreslår å flytte på oppgaver i kommunen
Oslo kommune har en kompleks organisering der ansvaret for tjenestene er fordelt både i bydeler, etater og foretak. For å nå målene for fremtidig organisering og særlig punktet som handler om styrket lokaldemokrati, foreslår byrådet å flytte en del oppgaver fra etatene og ut i bydelene og nærmere innbyggerne. Forslaget innebærer også at noen av oppgavene flyttes motsatt vei, fra bydelene til kommunen sentralt. Eksempler på oppgaver byrådet foreslår å flytte fra kommunen sentralt til bydelene, er helsehusene, tannhelsetjenesten og forvaltning drift, vedlikehold og oppgradering av flere parker, plasser og grøntområder.
Du kan se forslagene om flytting av oppgaver i
- kapittel 5 – Forslag til endring i oppgavefordeling og tiltak
- kapittel 7 – Eksempler på problemstillinger i det videre utredningsarbeidet
Om høringen
Bydelsutvalgenes møtekalender er hensyntatt i fastsettelsen av høringsfristen for bydelene så langt det har vært mulig. Ved behov kan bydelenes høringssvar oversendes administrativt og bydelsutvalgenes høringssvar ettersendes.
Behandling av høringsnotat i bydelene og virksomhetene
Når det gjelder behandlingen av høringsnotatet i bydelene, ber vi om at bydelene oversender både administrasjonens innstilling og bydelsutvalgenes endelige vedtak. Vi ber også om at dokumentene i saken gis selvforklarende navn og at det fremgår av dokumentoversikten hva som er saksfremlegg og vedtak.
Kommunens virksomheter bes spesielt om å sikre medvirkning fra fagorganisasjoner og vernetjenesten i utarbeidelsen av sine høringssvar. Bydelene bes i tillegg om å involvere de lokale medvirkningsrådene i sine høringsprosesser.
Høringsuttalelser er offentlige
Det gjøres oppmerksom på at høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova og vil bli publisert i forbindelse med den videre behandlingen av saken. Det etableres også en løsning på kommunens nettsider der innbyggere og organisasjoner kan svare på de samme spørsmålene.
Høringsdokumenter
Gjeldende høringsnotat: Høring om Oslo kommunes fremtidige organisering (PDF)
Webversjon av høringsdokumentet
Vedlegg til høringsdokumentet:
- Fremtidig organisering av Oslo kommune. Rapport oktober 2025 (PDF)
- Fremtidig organisering av Oslo kommune. Rapport oktober 2025 (utskriftsvennlig PDF)
- Vedlegg 1: Notat om barnehageeierskap (PDF)
- Vedlegg 2: Notat om innbyggerreisen for sårbare barn og unge (PDF)
- Vedlegg 3: Notat om innbyggerreisen for innbyggere med utfordringer innen psykisk helse og rus (PDF)
- Vedlegg 4: Notat om innbyggerreisen for eldre med skrøpelighet (PDF)
- Vedlegg 5: Notat om det kommunale boligområdet (PDF)
- Vedlegg 6: Notat om nærmiljøutvikling i bydelene (PDF)
- Vedlegg 7: Notat om ledelse og organisasjonskultur som forutsetninger for å lykkes med en bydelsreform (PDF)
Høringsinnspill
Høringsfristen var 3. desember 2025.
Videre vil alle høringsinnspillene bli tatt inn i en sak som byrådet legge frem en sak for bystyret våren 2026. Hvis forslaget om en bydelsreform bli vedtatt i bystyret, kan Oslo få en helt ny organisering fra 1. januar 2028.
Pressepakke
På en egen side har vi samlet nedlastbare kart, relevante lenker og annet materiell for pressen.