Mottakelser og arrangementer i Oslo rådhus

Oslo rådhus er et flott bygg og har flere bruksområder utover den politiske aktiviteten for Oslo by. Eksterne aktører kan også søke om å få bruke Rådhuset.

Det er to ulike typer arrangementer, mottakelse eller bruk av festlokaler, som Oslo rådhus kan brukes til og som det kan søkes om. Ved helt spesielle anledninger er det mulig å søke om leie av festlokalene til annen bruk som er utenom hovedkategoriene. Dette er et unntak som gis kun ved svært spesielle anledninger i byens eller nasjonens interesse.

1. Mottakelse i Oslo rådhus

Når kan Oslo kommune gi mottakelse i Rådhuset?

  • Når kommunen selv tar initiativ til det og har en vertskapsforpliktelse
  • Ved internasjonale kongresser og konferanser med høy internasjonal deltakelse, bred offentlig interesse og til stor nytte til allmennheten
  • Ved internasjonale kultur- og idrettsarrangementer av stor betydning for byen
  • Når landsomfattende organisasjoner og organisasjoner med særlig tilknytning til Oslo, feirer jubileer

Mottakelse i Oslo rådhus er en politisk beslutning i forretningsutvalget i Oslo bystyre.

Hva koster det?

Oslo kommune dekker kostnadene til mottakelser som er godkjent av Oslo bystyre.

Hvordan søker du?

Ønsker du å søke om mottakelse i Oslo rådhus, kan du bruke dette skjemaet som vil hjelpe deg i søknadsprosessen. (Skjemaet krever innlogging via ID-porten)

2. Bruk av festlokaler til arrangementer utenom kommunens regi

Oslo rådhus har flere lokaler som kan brukes til arrangementer utenom kommunens regi: Rådhushallen, Bankettsalen, Festgalleriet og Mucnhrommet.

Du kan søke om å bruke festlokalene dersom arrangementet oppfyller et av disse kriteriene:

  • er en større nasjonal institusjon som ønsker å arrangere middager i anledning jubileer (100, 150, 200 år osv)
  • festmøter og andre tilstelninger som har en slik offentlig eller kommunal interesse at det er naturlig at festlokalene blir benyttet
  • etter forespørsel fra nasjonal myndighet (Storting, regjering og statsforvalter)
  • etter forespørsel fra et annet lands ambassade

Hva koster det å bruke festlokalene?

Dersom du får innvilget bruk av festlokalene er det arrangør som må dekke leiekostnaden. Søker må regne med at det kan komme tilleggskostnader, for eksempel servering, sikkerhet, leie av teknisk utstyr og annet.

Munchrommet: kr. 7515,-

Festgalleriet: kr. 36 467,-

Bankettsalen: kr. 51 068,-

Rådhushallen: kr. 65 544,-

Hvordan søke?

All bruk av festlokalene avgjøres av forretningsutvalget. Skriftlig søknad sendes til bystyrets sekretariat.

Retningslinjer for representasjon i Oslo rådhus (PDF)

Kommunens bruk av festlokalene

Det er Rådhusets forvaltningstjeneste som håndterer henvendelser om bruk av festlokalene i Oslo rådhus for etatene og byrådet.

Begrensninger på bruk

Festlokalene skal ikke benyttes i utstillingssammenheng, og skal ikke benyttes til konsertformål med mindre det er gitt særskilt tillatelse. Festlokalene skal ikke benyttes til politiske markeringer eller religiøse møter. Som hovedregel skal det ikke tas inngangspenger til arrangement. Kommersielle arrangementer og bruk av reklame er ikke tillatt i festlokalene. Festlokalene skal ikke benyttes til innspilling av reklamefilmer eller fotografering i reklameøyemed.

Prisutdelinger i Oslo rådhus skal være forbeholdt Oslo kommunes egne priser. Unntak kan gjøres i helt spesielle tilfeller, hvor dette er begrunnet ut fra hensynet til kommunens eller nasjonens interesser.

Til orientering: Oslo rådhus er under rehabilitering

Rehabiliteringen av Oslo rådhus startet i 2023 og store deler av det planlagte arbeidet er allerede gjennomført. Vi gjør publikum oppmerksom på at dette kan påvirke arrangementet deres.

Les mer om status på rehabilitering av Oslo rådhus her

Har du spørsmål?

Har du spørsmål om søknadsprosessen eller forespørsler om pris- eller medaljeutdeling i Oslo rådhus? Ta kontakt med Bystyrets sekretariat (edialog) eller ring kontaktsenteret på 21 80 21 80.