Rapport 7/2023 Kommunens bruk av innkjøpsmakt – samkjøpsavtaler

Kommunerevisjonen har undersøkt Oslo kommunes bruk av innkjøpsmakt gjennom samkjøpsavtaler

  • Kommunens arbeid med og bruk av samkjøpsavtaler har et godt stykke på vei vært innrettet slik at det har bidratt til gode økonomiske betingelser, akseptable lønns- og arbeidsvilkår og andeler timer utført av faglærte og lærlinger, og ivaretakelse av klima- og miljøhensyn.
  • Det har samtidig vært mangler og svakheter, særlig ved bruken av samkjøpsavtalene, herunder kontroll og oppfølging.
  • Det er risiko for at kommunen i en del tilfeller har betalt for mye, eller at leverandører ikke har etterlevd kravene til lønns- og arbeidsvilkår, faglærte, lærlinger, klima eller miljø.

Problemstilling:

Er kommunens arbeid med anskaffelser innrettet slik at det kan bidra til at kommunen utnytter sin innkjøpsmakt til å oppnå gode økonomiske betingelser og lønns- og arbeidsvilkår og ivareta klima- og miljøhensyn?

Bakgrunn:

Oslo kommune er en av Norges største innkjøpere med anskaffelser for rundt 31 milliarder kroner i året. Kommunen har igjennom det potensielt betydelig innkjøpsmakt og vil bruke den til å sikre gode, effektive og samfunnsansvarlige løsninger, herunder sikre trygge og ordnede lønns- og arbeidsvilkår og akselerere det grønne skiftet.

Flere formål skal altså ivaretas gjennom å benytte kommunens innkjøpsmakt. Det kan gi risiko for at ikke alle prioriteres i tilstrekkelig grad.

Lenke til rapporten fra forvaltningsrevisjonen:

Rapport 7/2023 Kommunens bruk av innkjøpsmakt – samkjøpsavtaler (PDF) (PDF, 12.29MiB)

En kort oppsummering av undersøkelsen:

Presentasjon av rapport 7/2023 Kommunens bruk av innkjøpsmakt – samkjøpsavtaler (PDF) (PDF, 288.07KiB)

Kontrollutvalget behandlet rapporten i sak 31/2023:

Lenke til behandlingen (PDF)