Rapport 16/2025 Oppfølging av fastlegetjenesten

Kommunerevisjonen har undersøkt oppfølgingen av fastlegetjenesten i Bydel Grünerløkka og Bydel Nordre Aker, og kartlagt kommunens overordnede arbeid med kapasitetsplanlegging.

Problemstilling:

Er Oslo kommunes oppfølging av fastlegetjenesten tilfredsstillende?

Bakgrunn:

Fastlegetjenesten skal sikre at alle får nødvendige allmennlegetjenester av god kvalitet til rett tid og en fast lege å forholde seg til. For å sikre en bærekraftig ordning er det viktig at fastlegeordningen er velfungerende, og at kommunen har oversikt over og har vurdert kapasiteten på kort og lengre sikt.

Kommunen har ansvar for å organisere fastlegeordningen og skal sørge for at personer som ønsker det, får en fastlege. Kommunen har også ansvar for at fastsatte kvalitets- og funksjonskrav i fastlegetjenesten overholdes. Som en del av dette skal kommunen sørge for at det arbeides systematisk med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet hos fastlegene.

Det er flere krav knyttet til tilgjengelighet hos fastlegene. Det å kunne kontakte fastlegen og få time innen rimelig tid er grunnleggende viktig for at pasientene skal få dekket sitt behov for helsehjelp.

Lenke til rapporten fra forvaltningsrevisjonen:

Rapport 16/2025 Oppfølging av fastlegetjenesten

Kontrollutvalget behandlet rapporten i sak x/2025:

Lenke til behandlingen