Rapport 11/2025 Tilpasset opplæring i Osloskolen

Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Kommunerevisjonen har undersøkt hvorvidt Osloskolen legger til rette for at elever i grunnskolen får opplæring tilpasset sine behov. Forvaltningsrevisjonen er gjennomført ved Karlsrud skole, Klemetsrud skole og PPT.

Problemstilling:

Legger Osloskolen til rette for at elever i grunnskolen får opplæring tilpasset sine behov?

Bakgrunn:

Elevers opplæring skal tilpasses den enkeltes evner og forutsetninger. Det skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen, ved å ta i bruk varierte læringsaktiviteter, læringsressurser, læringsarenaer og vurderingsformer. Selv om resultatene fra nasjonale prøver i Osloskolen samlet sett er gode, viser resultatene at andelen elever på det laveste mestringsnivået i lesing og regning har økt de siste årene.

PISA-undersøkelsen i 2023 viste en negativ utvikling for norske elever.

Kvaliteten på den tilpassede opplæringen kan ha betydning for hvorvidt en elev har behov for individuell tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning) eller ikke. Blant annet har antall elever i gruppen, lærerens relasjonelle og faglige kompetanse, valg av undervisningsmetoder og læremidler betydning for hvor godt utbytte den enkelte eleven får av opplæringen.

Lenke til rapporten fra forvaltningsrevisjonen:

Rapport 11/2025 Tilpasset opplæring i Osloskolen (PDF)

Kontrollutvalget behandlet rapporten i sak 59/2025:

Lenke til behandlingen