Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - oppgradering

Bymiljøetaten er nå i prosess med å utarbeide forslag til ny reguleringsplan for Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass.

Planen skal imøtekomme muligheten til å etablere tosidig opphøyde sykkelfelt i hele Stavangergata, tilpasning av midtrabattene, beplanting av trær og tiltak for håndtering av overvann. I tillegg omfatter reguleringen hele Lisa Kristoffersens plass der det foreslås å erstatte eksisterende rundkjøring med et signalregulert kryss som vil frigjøre plass til et lokalt torg.

Hva skal vi gjøre?

Strakstiltak

Det er etablert sykkelfelt i østgående retning i hele Stavangergata, samt i vestgående retning mellom Sarpsborggata og Uelands gate.

Langsiktig tiltak

Bymiljøetaten har sett på dagens trafikksituasjon i Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass, og er i gang med å vurdere ulike løsninger. Vi er nå i prosess med å utarbeide et forslag til reguleringsplan og har utviklet tiltak som vi i februar 2022 presenterte for bydelspolitikerne og innbyggerne i området. Det ble arrangert åpen kontordag på Sagene IF i mars der mange kom innom og der vi fikk mange gode innspill. Det ligger en oppsummering fra møtet under "Les mer" på denne siden. Der ligger også forslagene presentert i dokumentet "Nærinformasjon med invitasjon til åpent møte".

  • Det etableres sykkeltilrettelegging i hele Stavangergata.
  • Lisa Kristoffersens plass skal strammes opp for å gjøre plassen sykkel- og kollektivvennlig, og plassen skal tilrettelegges som torg/møteplass. Torgets utforming er planlagt detaljert i forbindelse med utarbeidelse av byggeplanen etter at reguleringsplanen er vedtatt. Det vil bli invitert til en medvirkningsprosess om torgets møblering.
  • Midtrabatten i Stavangergata mellom Sarpsborggata og Lisa Kristoffersens plass forskyves og får ny beplantning i form av regnbed. Regnbedene vil bidra til bedre infiltrasjon av overvann i grunnen og redusert avrenning.
  • I Stavangergata sør for Sarpsborggata beholdes dagens plassering av midtrabatten, og forbedre den slik at den kan håndtere større vannmengder fra veibanen.

De langsiktige løsningene i Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass skal reguleres gjennom en detaljreguleringsplan.

Hvor gjør vi det?

Planen er å oppgradere hele Stavangergata fra og med Lisa Kristoffersensplass til rundkjøringen i Uelands gate. Denne er planlagt ombygget utenom reguleringsplanen, men samtidig som resten av gata. I tillegg skal det opparbeides fortau på nordsiden av Sarpsborggata i kvartalet nærmest Stavangergata. Arbeidet medfører i tillegg tiltak i Bergensgata og Moldegata. Denne er planlagt ombygget utenom reguleringsplanen, men samtidig som resten av gata.

Hva skjer når?

  • Bymiljøetaten etablerte sykkelfelt i Stavangergata høsten 2018
  • Åpen kontordag 3. mars, 2022
  • 21. desember, 2022 ble forslag til reguleringsplan for stavangergata og Lisa Kristoffersens plass sendt til Plan og bygningsetaten.
  • Trafikktellinger gjennomført i to retninger
  • Reguleringsplanen er planlagt lagt frem for offentlig ettersyn/høring 2023
  • Ombygging av Stavangergata starter tidligst 2024
  • Det vil bli arrangert et medvirkningsmøte om torgets møblering

På åpen kontordag vinteren 2022 kom det frem et ønske om å gjennomføre en fartsmåling utenfor barnehagen for å vurdere tiltak i påvente av reguleringsplan og ombygging. Det har vi nå gjennomført (desember 2022) og selskapet Viacount har gjennomført registreringer som viser at det ikke er hensiktsmessig med tiltak da 85% av de registrerte bilene kjørte under fartsgrensen

Fartsmålingene ble gjennomført i Stavangergata begge retninger og målingene viste at gjennomsnittsfarten i retning Uelands gate V85 lå på 38 km/t og Bergensgata V85 lå på 34 km/t. Rapportene ligger nederst på siden. Rapportene ligger under "Les mer"

Hvorfor skal vi gjøre dette?

Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er nødvendig for å løse utfordringene i Oslo knyttet til befolkningsvekst, transport og luftkvalitet.

Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen. Ved å gi syklistene egne arealer vil færre sykle på fortauet. Dermed vil forholdene for de gående også bedres.

Stavangergata, Uelands gate, Bergensgata og Sarpsborggata er alle traseer som er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo. Sammen utgjør de viktige traseer som sammen bilder et sammenhengende sykkelveinett, i tråd med ambisjonsnivået i Sykkelstrategien for Oslo kommune.

I Stavangergata og på Lisa Kristoffersens plass er det relativt mye biltrafikk. Den trafikale situasjonen i gata er utrygg og uoversiktlig for syklende og gående. Det er derfor behov for permanent ny løsning med egne arealer til syklister og gående. Derfor vil løsningene som nå presenteres være i tråd med Oslos nye gatenormal og inneholder også tiltak for håndtering av overvannet.

Lisa Kristoffersens plass er omtalt i kommunedelplanen for torg og møteplasser som «lokalt torg og møteplass». Bymiljøetaten ønsker derfor å etablere torg på Lisa Kristoffersens plass i forbindelsen med oppgraderingen av plassen. Det vil bli arrangert et medvirkningsmøte for hvordan det nye torget kan utformes.

Les mer

Dokumenter

Lenker

Kontakt

Bymiljøetaten

Telefon