Til innhold

Oppgradering av Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass

Oppgradering av Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass

Det skal legges bedre til rette for syklende og gående i Stavangergata, og Lisa Kristoffersens plass skal gjøres mer sykkel- og kollektivvennlig.

Fakta om byrutene for sykkel

  • Byrutene er den viktigste delen av kommunens sykkelsatsing
  • Stavangergata inngår i både byrute 7 og 8

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten har sett på dagens trafikksituasjon i Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass, og er i gang med å vurdere ulike løsninger. 

  • Det etableres sykkeltilrettelegging i hele Stavangergata.
  • Lisa Kristoffersens plass skal strammes opp for å gjøre plassen sykkel- og kollektivvennlig. Forslag til utforming er under utarbeidelse.
  • Midtrabatten i Stavangergata mellom Sarpsborggata og Lisa Kristoffersens plass forskyves og får ny beplantning. I planen ligger det et forslag om bredere grøntrabatt som gir bedre vekstvilkår for beplantning, og som bidrar til bedre infiltrasjon av overvann i grunnen og redusert avrenning. 
  • I Stavangergata sør for Sarpsborggata ser vi på muligheten for å beholde dagens plassering av midtrabatten, og forbedre den slik at den kan håndtere større vannmengder fra veibanen.

Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass skal reguleres gjennom en detaljreguleringsplan.

Hvor gjør vi det?

Planen er å oppgradere hele Stavangergata og Lise Kristoffersens plass.

Hva skjer når?

Varsel om oppstart av regulering ble sendt til berørte og naboer 21. juni 2018. Her gis det mulighet til å komme med uttalelser og innspill til planforslagene. 

Ombygging av Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass starter tidligst våren 2020. Det kan bli aktuelt med midlertidige tiltak i påvente av ombygging. Dersom dette skjer vil vi sende ut et informasjonsskriv til de berørte naboene. 

Hvorfor skal vi gjøre dette?

Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er nødvendig for å løse utfordringene i Oslo knyttet til befolkningsvekst, transport og luftkvalitet.

Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen. Ved å gi syklistene egne arealer vil færre sykle på fortauet. Dermed vil forholdene for de gående også bedres. 

Stavangergata inngår i to av åtte nye sykkeltraseer gjennom byen. Gata kobler sammen den eksisterende sykkeltraseen i Uelands gate med det planlagte .

I Stavangergata og på Lisa Kristoffersens plass er det relativt mye biltrafikk. Det er er tillatt å parkere biler på begge sider av gaten, og mange henter og leverer barn i Margarinfabrikken med bil. Den trafikale situasjonen i gata er utrygg og uoversiktlig for syklende og gående. Det er derfor behov for egne arealer til syklister. I prosjektet skal vi også forbedre dagens overvannshåndtering i Stavangergata med nye grøntarealer.

Les mer

Dokumenter

Lenker

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å følge med på sykkelsatsinga i Oslo? Meld deg på vårt nyhetsbrevet her

Kontakt

Bymiljøetaten

Telefon
21 80 21 80

E-post