Digital innsending av byggesøknader
Fra 1. juli 2025 må byggesøknader sendes via digital løsning. Det blir som hovedregel ikke lenger mulig å sende søknad på e-post.
Hvilke regler og unntak gjelder?
Det finnes noen unntak, og reglene for hvilke søknader og dokumenter som må sendes inn digitalt, er som følger:
- Alle nye byggesøknader skal sendes heldigitalt.
- Ved tiltak med ansvarsrett, kreves det også heldigitale søknader om endring, igangsettingstillatelse, brukstillatelse og ferdigattest. Dette er søknader med krav om ansvarlig søker, som sendes med hjelp av fagfolk.
- Ved tiltak med ansvarsrett, men der ansvarlig søker skal være selvbygger, er det ikke krav om heldigitale søknader.
- Ved tiltak uten krav om ansvarsrett, kreves det ikke heldigitale søknader om endring, brukstillatelse eller ferdigattest. Dette er søknader som du kan sende på egen hånd.
- Tilleggsdokumentasjon må ikke nødvendigvis sendes heldigitalt, men alle ansvarsretter og gjennomføringsplaner må sendes fra en digital søknadsløsning.
- Ved tiltak søkt etter gammel lov (PBL 1985), kreves det ikke heldigitale søknader om endring, brukstillatelse, ferdigattest eller innsending av gjennomføringsplan og ansvarsretter.
- Forhåndskonferanser må bestilles gjennom vår digitale tjeneste.
Det er fremdeles mulig å sende byggesøknader på papir.
Les mer om bakgrunnen for innføring av heldigitale byggesøknader i Oslo.
Hvilke søknader og dokumenter må sendes inn digitalt?
Krav om digital innsending av byggesøknader
- Søknad om rammetillatelse: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om tillatelse i ett trinn: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om igangsettingstillatelse: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om endring av tillatelse: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Søknad om midlertidig brukstillatelse: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Søknad om ferdigattest: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Søknad om tillatelse eller søknader om endring, brukstillatelse og ferdigattest der ansvarlig søker er selvbygger: Nei
- Be om forhåndskonferanse: Ja, fra 1. juli 2025. Må bestilles via etatens digitale tjeneste
- Innsending av gjennomføringsplan og ansvarsretter: Ja, fra 1. juli 2025. Må sendes fra en digital søknadsløsning
- Øvrig tilleggsdokumentasjon: Nei. Ingen krav til digital innsending
- Søknad om dispensasjon utenom byggesak: Nei
- Søknad om avkjørsel: Nei
- Ferdigattest på henlagt sak: Nei
- Samtykke til unntak fra midlertidig forbud: Nei
- Samtykke til sletting av erklæring: Nei
- Søknad om dispensasjon fra Markaloven: Nei
- Søknad om endring, brukstillatelse eller ferdigattest i saker søkt etter gammel lov (PBL 1985): Nei
- Innsending av gjennomføringsplan og ansvarsretter i saker søkt etter gammel lov (PBL 1985): Nei
- Søknad om brukstillatelse i saker fra før 1998: Nei
- Melding om tiltak som er unntatt søknadsplikt: Nei
- Søknad om deling: Nei
- Søknad om arealoverføring: Nei
Digitale søknadsløsninger
Du finner en oversikt over nasjonale søknadsløsninger for både profesjonelle og private søkere på Direktoratet for byggkvalitet sin nettside.
Finn nasjonale søknadsløsninger (dibk.no)
Plan- og bygningsetaten tilbyr også en egen søknadsløsning for tiltak uten ansvarsrett.
Digital byggesøknad for privatpersoner
"Post i saken" via Saksinnsyn på våre nettsider, regnes ikke som en digital søknadsløsning.
Har du spørsmål?
Ta kontakt med Plan- og bygningsetatens seksjon for kundeveiledning, dersom du har spørsmål til den nye ordningen.
Telefon: 23 49 10 00 E-post: postmottak@pbe.oslo.kommune.no.