Koordinert og styrket innsats for barn og unge på Rudshøgda

Prosjektet skal bidra til at lokalt engasjement og innsats er bedre samordnet på barna og ungdommers premisser.

Hvorfor jobber vi med dette?

Dette prosjektet ønsker å bidra til at Rudshøgda er et godt og trygt sted å bo, at flere deltar aktivt i nærmiljøet, og at flere er stolte over å bo her. Det skal legges til rette for aktiviteter som i større grad bringer folk sammen, og det skal jobbes for større foreldredeltakelse gjennom kunnskap og nettverksbygging.

Stedsanalysen som ble gjort på Bjørnerud i 2018 (AFI, 2018) viste at området Rudshøgda hadde flere utfordringer enn de andre områdene i bydelen og i delbydelen. Noen av funnene er:

  • Mortensrud barneskole og Lofsrud ungdomsskole ligger på Rudshøgda. Her er det flere barn i skolealder enn i resten av Oslo.
  • Mange voksne har lav utdanning og flere har ikke fullført videregående skole. Yrkesdeltakelsen på Rudshøgda lå på kun 62 prosent, og den var lav for kvinner og avtagende for unge menn.
  • I en kartlegging gjennomført i 2018 ved Lofsrud skole slås det fast at en stor andel ungdom ikke benytter det lokale fritids- og idrettstilbudet.
  • I stedsanalysen fra 2018 kom det fram at flere av fritidstilbudene og møtestedene ikke var attraktive eller aktuelle for flere av ungdommene. Det var få tilbud for jenter, og mange jenter følte seg utrygge og opplevde stor guttedominans på de lokale fritidsklubbene.
  • Flere beboere etterlyste en større satsing på forebyggende arbeid rettet mot barn og unge, samt et mer variert fritidstilbud for ungdom, som også var tilpasset unge voksne mellom 18 – 25 år.
  • Det frivillige tilbudet opplevdes som delt og knyttet til kulturforeninger eller trossamfunn. Beboere i alle aldre ga uttrykk for manglende møteplasser og fritidsarenaer, og det ble etterspurt lokaler og bedre tilrettelegging for å sikre en mer forutsigbar drift av det frivillige organisasjonslivet.
  • Det var utfordringer knyttet til boligstruktur da mange leide bolig. Området ble oppfattet som lukket og det var begrenset kontakt mellom naboer og bruk av nærområdet. Stedsanalysen peker også på bekymringer blant beboerne knyttet til trygghet, gjengdannelse og kriminalitet.
  • Mange oppga også at de trives i delbydelen, men det var en uro i befolkningen om oppvekstmiljøet er godt. Mange ønsket å bidra i nærmiljøet, men de visste ikke helt hvordan, og det ble samtidig etterlyst flere engasjerte foreldre.

Hva har vi gjort?

Prosjektet har så langt gjort følgende:

  • Faste samarbeidsmøter på tvers av lokale aktører (rektorer, bydelstjenester, idrett og fritid og politi (2019 – 2020)
  • Finansiering av oppstarten av skolefrokost ved Mortensrud skole
  • Lagt til rette for før- og etter-skoletidstilbud ved Lofsrud skole
  • Støttefunksjon i utviklingen av konseptet HUB Mortensrud, og finansiering av prosjektperioden til HUB Mortensrud
  • Bidratt til å sikre samarbeid og koordinering av innsats rettet mot barn, ungdom og unge voksne
  • Trygghetsvandringer i nærmiljøet blant annet i forbindelse med utviklingen av Skilpaddeparken, trafikk ved skoleveiene og oppgraderingene av Mortensrud torg
  • Tilrette for at barn, ungdom og unge voksne kan delta i videreutvikling av området
  • Tilrettelegge for kurs til ungdom og unge voksne (jobbsøkerkurs, baristakurs og Ung leder)
  • Etablering av Mortensrud sirkusskole og årlige sirkusaktiviteter. Støtte, utvikling og videreutviklingen av Sirkus Rudshøgda som en foreldredrevet organisasjon
  • Utvikle og etablere Mortensrudhylla, et medvirkningsbibliotek, i samarbeid med Deichman Mortensrud

Hvem har ansvar for prosjektet?

Prosjektet eies av Bydel Søndre Nordstrand ved Frode Thorjussen, avdelingsdirektør avdeling Samfunn og innbyggerdialog.

Tidslinje

Fra juni 2019 til desember 2025

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram Nærmiljø.

Dokumenter

Fellesskapets utfordringer på Bjørnerud (PDF)

Kontakt oss

Oslo sør-satsingen i Bydel Søndre Nordstrand

Prosjektleder Områdeløft Rudshøgda
Ida Meesker Kjerkol

Fellesskapets utfordringer på Bjørnerud (PDF)