Bjørndal Fokus 5.–7. trinn
I dette prosjektet har Bjørndal skole utviklet en modell for foreldresamarbeid, testet ut ulike strukturer for sosialpedagogisk arbeid og koordinering av fritidstilbud for elevene på 5.–7. trinn.
- Prosjektet er en del av Delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo.
- Delprogram oppvekst og utdanning skal sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
Formålet med prosjektet har vært å styrke laget rundt elevene på skolen slik at flere elever opplever det som trygt og lærerikt å gå på skolen. Samtidig har det vært et mål å gi dem et godt grunnlag i overgangen til ungdomsskolen. I dette prosjektet har vi derfor hatt særlig fokus på 5.–7. trinn.
Bakgrunnen for prosjektet baserer seg på behovet for å styrke foreldreinvolvering og foreldreinkludering i barnas skole og fritidsliv. Vi ønsket å bidra til at flere elever deltar i fritidsaktiviteter, da få elever var med på fritidsaktiviteter etter skoletid. Prosjektet innebar å undersøke og jobbe med kompetansen internt på skolen. Vi så at vi må skape en bevissthet rundt hvilke endringer vi må gjøre for å treffe elev– og foreldregruppen bedre.
Hva har vi gjort?
- Utviklet en modell for foreldresamarbeid på Bjørndal skole. Modellen tar utgangspunkt i at foreldrene er den viktigste ressursen for elevene. Skole-hjem-samarbeid skal være tilpasset elev- og foreldregruppen. Se modell (PDF) (PDF, 230.65KiB).
- Vi har jobbet med bevisstgjøring av holdninger og økt kompetanse knyttet til foreldresamarbeid på skolen.
- Vi har opprettet en møteplass for foreldre. Møteplassen er i skolens lokaler. Den er drevet av foreldrene selv, i samarbeid med skole-hjem koordinator. Les artikkel om Møteplassen her.
- Vi har ansatt skole-hjem-koordinatorer, en brobyggere som kjenner nærmiljøet godt. De har eller har hatt barn ved skolen og er språklige og kulturelle ressurser.
- Struktur for sosial-pedagogisk team; S-team består av helsesykepleier, skole-hjem koordinator, miljøteam og ledelse. Teamet gir råd og støtter kontaktlærer og familier i ulike saker.
- Oversikt over fritidstilbud i nærmiljøet deles ut til elever og foreldre, gjennom ranselpost, digitalt, på foreldremøter og på Møteplassen. Vi har også etablert ettermiddagsaktiviteter på skolen.
Hva har vi erfart?
- Økende oppslutning blant elevene på ettermiddagsaktiviteter.
- Møteplassen har hatt et jevnt og godt oppmøte. Det har blant annet bidratt til å skape nettverk i foreldregruppen.
- Nye måter å gjennomføre foreldremøter på har ført til økt deltakelse.
- Skole-hjem-koordinator er en særlig viktig funksjon på Bjørndal skole. At de som ansettes kjenner nærmiljøet godt og selv har eller har hatt barn ved skolen har vært en viktig faktor. I tillegg er de språklige og kulturelle ressurser.
- Det er manglende koordinering av fritidstilbud i nærmiljøet, da ingen har det overordnede ansvaret for dette.
- Vi ser at det er behov for ettermiddagsaktiviteter mellom kl. 14 og kl. 16, særlig for 5.–7. trinn.
Dokumenter
Hvem hadde ansvar for prosjektet?
Prosjektet var eid av Utdanningsetaten.
Tidslinje
Prosjektet pågikk i perioden mars 2022 til januar 2024.
Kostnad
Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.