Fundament

Fundament testet ut et frivillig ekstra skoleår etter ungdomsskolen. Målet med prosjektet var å styrke ungdommers sjanser til å fullføre videregående skole gjennom å kombinere mer ungdomsskoleopplæring med tjenester fra bydelen de bor i.

Hvorfor har vi jobbet med dette prosjektet?

Bakgrunnen for prosjektet var at skolene i Groruddalen og bydelene var bekymret for et økende antall elever som ikke var klare for videregående skole.

Målgruppen for Fundament var ungdom som på grunn av lave karakterer fra ungdomsskolen sto i fare for å falle ut av videregående skole. Lave karakterer fra ungdomsskolen er det som sier mest om ungdommers sjanse for å lykkes på videregående skole.

Prosjektet ble utviklet i samarbeid mellom Utdanningsetaten og bydel Grorud og Fundamentklassen ble opprettet på Kuben videregående skole.

Samarbeidet skulle gjøre det lettere for ungdommene å fokusere på skolen ved at bydelen dekket andre behov. Bydelene kunne for eksempel hjelpe til med støtte til fritidsaktiviteter, helsehjelp, boligstøtte og annet. Til sammen skulle innsatsen bidra til at elevene lykkes med både fagene og med sitt sosiale liv. For å hjelpe Fundamentklassen med ting utenfor skolen så hadde bydel Grorud ansatt en person som var tilgjengelig for elevene på Kuben vgs.

Hva har vi gjort?

  • Gitt ungdommer en mulighet til å velge riktig retning og stille bedre forberedt til videregående skole.
  • Jobbet like mye med ungdommens sosiale behov og sosiale kompetanse som med skolefagene.
  • Samarbeidet på tvers mellom skolen og bydelen for å styrke elevenes sjanser for å fullføre videregående skole.
  • Fundament gikk fra å være et prosjekt til et ordinært skoletilbud med 15 plasser på Kuben vgs. for ungdom fra hele byen høsten 2020. Høsten 2022 fikk Fundament en ny klasse på Nydalen vgs.

Les mer i sluttrapporten her

Hva har vi erfart?

  • Elevene på Fundament fikk muligheten til å konsentrere seg om de fagene de hadde mest behov for i små klasser med flere voksne hjelpere
  • Elevene fikk også hjelp med ting utenfor skolen slik at de kunne ha fokus på skolearbeidet.
  • Fundamentelevene visste bedre hvilken retning de skulle ta når de skulle søke videregående skole.
  • Tre av fire elever forbedret karakterene sine fra ungdomsskolen.

Hvem hadde ansvar for prosjektet?

Prosjektet ble gjennomført av Utdanningsetaten og Bydel Grorud.

Fremdrift

Prosjektet pågikk i perioden august 2018 til juni 2020.

Kostnad

Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved Delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Utdanningsetaten

Eivind Svennar