Gi innspill til høringsutkast - Forskrift om forbud mot utslipp av kloakk i Oslofjorden fra fritidsbåter

Om høringsutkastet

Vann- og avløpsetaten sender på høring ny forskrift om forbud mot utslipp av kloakk innenfor Oslo kommunes grenser i Oslofjorden fra fritidsbåter. Forskriftsforslaget innebærer et generelt forbud mot å slippe ut kloakk fra fritidsbåter innenfor Oslo kommunes grenser i Oslofjorden.
Antall fritidsbåter i Oslofjorden øker, og mange av disse slipper kloakk ut i fjorden.
Tilførselen av nitrogen, fosfor og partikler er større enn det Oslofjorden naturlig klarer å håndtere.

Forskriftsforslaget skal bidra til å sikre en ren, rik og tilgjengelig Oslofjord innenfor Oslo kommunes grenser. Som følge av at store deler av Oslofjorden har dårlig økologisk og kjemisk miljøtilstand, har Oslo kommune ved bystyret besluttet at vi ikke kan vente med å vedta en lokal forskrift om forbud mot utslipp av kloakk fra fritidsbåter innenfor kommunens sjøområder.

Forslaget til lokal forskrift innebærer at de som ferdes i Oslo kommunes farvann kan velge
å la være å bruke toalettet ombord, eller ombygge fritidsbåtens sanitæranlegg for å tømme kloakk ved et mottaksanlegg.

Vi ber om eventuelle tilbakemeldinger og innspill til dokumentet innen 16.04.2024.

Les høringsutkastet i sin helhet

Med hilsen
Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten