Nettstedet kan være ustabilt i korte perioder kveld
Viktig melding - mandag 29. april, kl 16:30
Noen har behov for hjelp til å finne bolig eller til å bli boende. Kommunen gir hjelp til å skaffe bolig eller til å beholde bolig til personer som trenger hjelp til å ivareta sine interesser på boligmarkedet.
Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.
Du kan søke skriftlig eller muntlig til bydelen som du bor i.
Hvis du vil søke skriftlig, fyller du ut søknadsskjema og leverer eller sender det til bydelen du bor i. Har du en aktiv sosialsak hos NAV, velg den bydelen NAV-kontoret er i. Hvis du har andre tjenester fra bydelen, kan du be dem hjelpe deg med å levere en søknad.
Søknadsskjema for å søke om boligsosial bistand (PDF).
Hvis du vil søke muntlig, kan du ta kontakt med en av tjenestene i bydelen din og fortelle dem hva du vil be om hjelp til.
Du kan søke hele året.
Du får en bekreftelse på at søknaden er mottatt i løpet av to uker.
Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket står det hvilken hjelp du får, og hvilken tjeneste som har ansvar for å hjelpe deg.
Hvis saksbehandlingen tar lenger enn én måned, får du beskjed om det.
Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Informasjon om mulighet for å klage og hvordan du gjør det, står i vedtaket.
Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte
Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus, Sosial- og eldreombudet i Oslo.
Her kan du lese hvordan Oslo kommune behandler dine personopplysninger
Hvis du ønsker mer informasjon kan du henvende deg til bydelen din.
Lov om kommunens ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosial lov på lovdata.no)