Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner i Oslo – grunnstøtte 2025

Les informasjonen nedenfor før dere fyller ut søknadsskjemaet. Hvis dere har spørsmål, kan dere ta kontakt med Velferdsetaten. Kontaktinformasjon står nederst på siden.

Frist for å søke

Søknadsfristen er utløpet. Søknadsfristen for 2025 var torsdag 23. januar kl. 16.00.

Hvem kan søke

Vi gir tilskudd til drift av lokale medlemsbaserte innvandrerorganisasjoner i Oslo.

Hvis dere er en regional innvandrerorganisasjon, kan dere søke tilskudd hos Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. Søknadsfristen er 2. januar. Mer informasjon på IMDis nettside.

Målet med tilskuddsordningen

Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn.

Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner skal gjøre at organisasjonene får mer kompetanse og blir bedre på organisasjonsdrift og integreringsarbeid.

Organisasjonene må ha aktiviteter som passer inn på ett eller flere av disse områdene:

  • A. Øke mangfold, deltakelse og fellesskap i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet, blant annet ved å motvirke utenforskap, rasisme og diskriminering og bidra til tillit og tilhørighet.
  • B. Øke kunnskapen om det norske samfunnet og styrke kvalifisering for deltakelse i arbeid og utdanning blant annet ved å bidra til bedre norskferdigheter og digitale ferdigheter.
  • C. Forebygge negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og styrke likestilling mellom kjønnene.

Det er også et mål at organisasjonene skal samarbeide mer med det offentlige og andre frivillige organisasjoner.

Krav til rapportering

Organisasjoner som mottar tilskudd må levere årsrapport og årsregnskap som viser hvordan de har brukt pengene. Fristen for å levere årsrapport og årsregnskap for tilskudd mottatt i 2025 er 1. februar 2026.

Organisasjoner som ikke har brukt hele tilskuddet i 2025, kan ikke overføre ubrukte midler til 2026.

Tidligere tildelinger

Informasjon og veiledning

Har du spørsmål om tilskuddet, ta kontakt med oss. Vi kan tilby veiledning på telefon, e-post eller via digitalt møte ved behov.

Kontaktpersoner:

Margrethe Siem E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no Telefon: 917 29 637

Hans Jacob Woxen E-post: hans.jacob.woxen@vel.oslo.kommune.no Telefon: 997 97 782

Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no

For tekniske spørsmål om innsending av søknad: Lars Mannsåker E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no Telefon: 934 53 580

Slik søker du

  1. Gjør klar alle disse vedleggene før dere fyller ut søknadsskjema

  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Søknadsfristen har gått ut, og søknadsskjema er ikke lenger tilgjengelig.

Tildeling og rapportering

  1. Motta bekreftelse

    Etter at dere har sendt søknaden, vil dere få en kvittering på e-post.

  2. Manglende dokumentasjon

    Hvis søknaden mangler obligatoriske vedlegg eller Velferdsetaten ønsker mer informasjon, vil dere motta en e-post om dette kort tid etter søknadsfristen. Dere får en kort frist til å sende inn det som mangler.

  3. Behandling av søknader

    Tilskuddsseksjonen i Velferdsetaten behandler søknadene. Direktøren i Velferdsetaten fatter vedtak om fordeling av tilskudd.

  4. Motta svar på søknaden

    Dere får svar på søknaden i løpet av mars 2025. Dere får varsel på e-post når søknaden er behandlet.