Persontransport
Persontrafikken i Oslo skal i størst mulig grad skje med miljøvennlige reisemidler som kollektivtransport, sykkel eller til fots – ikke med bil. Dette reduserer støv, støy, og klimagassutslipp og frigir mer plass til byliv og grønne byrom.
Trafikkmengde
Fra indeksåret 2007 til 2024 økte Oslos befolkning med 30 prosent. Samtidig var det en jevn og kraftig økning på 80 prosent i kollektivtilbudet, målt i antall vognkilometer. Fra 2007 til 2019 økte antall passasjerer med 70 prosent, men i pandemiårene 2020-2021 var det en betydelig nedgang på 69 prosent. Passasjerantallet har siden tatt seg opp, og var ved utgangen av 2024 65 prosent høyere enn i indeksåret.
Biltrafikken har vært på omtrent samme nivå i hele perioden, med unntak av pandemiårene da det var en liten nedgang i bilbruken.
Fordeling på type reisemidler
Kollektivtransportandelen har gått noe ned i 2024 sammenlignet med 2023, mens gangeandelen har vært på omtrent samme nivå. I 2024 foregikk 32 prosent av Osloinnbyggernes daglige reiser til fots, 32 prosent brukte kollektivtransport og 7 prosent brukte sykkel. Samme år var bilandelen på 29 prosent.
I 2024 var altså mer enn to av tre daglige reiser i Oslo miljøvennlige, definert som å foregå med kollektivtransport, sykkel eller til fots. Det har vært en økning i andelen miljøvennlige reiser fra 64 prosent i 2009 til 71 prosent i 2024. I samme periode har bilandelen minket fra 36 prosent til 29 prosent.
Pandemiårene 2020-2021 har tilsynelatende gitt varig endring i Osloborgernes reisevaner. I 2021 hadde andelen daglige reiser med kollektivtransport sunket markant med 17 prosent sammenlignet med toppåret 2019 da andelen var 39 prosent. I 2024 økte kollektivtransportandelen igjen til 32 prosent, men var fremdeles 7 prosent lavere enn året før pandemien.
Data om reisemiddelfordeling er hentet fra Ruters markedsinformasjonssystem (MIS) som er Ruters kontinuerlige spørreundersøkelse der målgruppen er befolkningen over 15 år i Oslo og Akershus, uavhengig av kollektivbruk. Undersøkelsen gjennomføres på telefon og kartlegger et representativt utvalg av befolkningens reisevaner og tilfredshet med kollektivtilbudet. Rundt 14 400 intervjuer gjennomføres per år, fordelt jevnt utover året.
Se tallgrunnlaget for statistikk om fordeling av daglige reiser i Statistikkbanken
Reiser med kollektivtransport
Det ble gjennomført om lag 290 millioner kollektivreiser i Oslo i 2024. En reise er definert som en påstigning, slik at for eksempel en reise med ett bytte underveis telles som to reiser. Kollektivtransporten utgjør en betydelig andel av persontrafikken i Oslo. I perioden 2012-2019 var det en kraftig økning på 32 prosent i antall påstigninger. Det var særlig stor vekst på T-banen som økte med 45 prosent i perioden.
I pandemiårene 2020-2021 sank antall påstigninger i kollektivtrafikken til om lang 60 prosent av normalnivået i 2019. Etter pandemiens slutt tok antall påstigninger seg opp igjen med 40 prosent sammenlignet med 2021, men i 2024 var antall påstigninger fremdeles 2 prosent lavere enn i 2019. Denne nye normalen antas å skyldes bl.a. økt bruk av hjemmekontor, større tilbud av mikromobilitet og endrede reisevaner som resultat av pandemien.
Se tallgrunnlaget for statistikk om reiser med kollektivtransport i Statistikkbanken.
Tilfredsheten med og kvalitet på kollektivtilbudet
Ruters markedsinformasjonssystem (MIS) viser at tilfredsheten med standarden på kollektivtilbudet i Oslo i årene 2012 til 2024 har vært relativt stabil og ligget mellom 80-83 prosent, med unntak av pandemiårene da den steg og var på sitt høyeste med 85 prosent i 2020.
Tilbudskvalitet er definert som kombinasjonen av avstand til nærmeste stoppested, som for eksempel en bussholdeplass eller en T-banestasjon, og antall avganger i timen fra dette stoppestedet. En analyse av tilbudskvalitet i Oslo april 2025 er vist i kartutsnittet nedenfor. Kategorisering av tilbudskvalitet, en standard som benyttes på landsbasis, er angitt i tabellen under kartutsnittet. Kartutsnittet viser ikke hvor godt tilbudet er i form av kapasitet, reisetid eller tilgjengelighet til ulike målepunkter i byen. Det er derfor forventet at tilbudskvaliteten i bynære områder skal ligge i øvre del av skalaen.

Kilde: RuterRadius - Ruters tilbud april 2025 (ukedager kl. 8-9)
Kartutsnittet viser tilbudskvaliteten for kollektivtrafikken i Oslo. Tilbudskvalitet er definert som kombinasjonen av avstand til nærmeste stoppested og antall avganger i timen fra dette stoppestedet. Det er tatt utgangspunkt i bussfrekvens i morgenrushet (kl. 8 - 9) på ukedager når det gjelder antall avganger fra bussholdeplasser. Stoppesteder er representert med prikker på kartutsnittet. De røde prikkene er bussholdeplasser, de blå trikkeholdeplasser, de oransje T-banestasjoner, og de svarte er jernbanestasjoner.
Fargekoding til figuren over. Områder i kartutsnittet over er farget i henhold til kombinasjonen av avstand til nærmeste stoppested og antall avganger i timen fra dette stoppestedet. Et område i kartutsnittet som eksempelvis er farget mørkgrønn er et område hvor kvalitet på kollektivtilbudet kategoriseres som utmerket. Dette fordi i det området er det mindre enn 500 m til nærmeste stoppested, og det er minst 8 avganger i timen fra dette stoppestedet.
