Hva skal vi gjøre?
I Tvetenveien mellom Ole Deviks vei og Østensjøveien skal vi tilrettelegge for syklende. Vi etablerer sykkelvei med fortau på nordsiden av veien.
Mellom Ole Deviks vei og Ring 3 legges sykkelveien bak eksisterende støyskjerm. Mellom Ring 3 og Østensjøveien tas nødvendig areal i størst mulig grad ved å redusere antall kjørefelt fra fire til tre.
Tiltaket omfatter også kobling til Fyrstikkbakken og etablering av sykkelvei med fortau i Nils Hansens vei.
Sykkelveien legges bak bussholdeplasser og vi myker opp med beplantning i rabatter og rundkjøringer.
Hvor i Tvetenveien?
Tvetenveien mellom Ole Deviks vei og Østensjøveien, samt Fyrstikkbakken og Nils Hansens vei.
Hvorfor oppgraderer vi Tvetenveien?
En overordnet målsetting i Oslo er å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport og øke andelen syklister.
Tvetenveien har stor trafikkbelastning og ble i sin tid bygget med et klart «motorvei-preg». Gående og de fleste syklister har i alle år vært henvist til smale fortau.
Veistrekningen er en viktig brikke i Groruddalsatsingens målsetting om sammenhengende gang- og sykkelveinett i området, og å skape trafikksikre og effektive forbindelser innad i Groruddalen og til resten av byen.
Gjennom prosjektet legges det til rette for økt sykkel- og gangtrafikk internt i et område som står foran store transformasjoner. Det vil bli mer attraktivt å velge sykkel på arbeidsreiser mellom store boligområder, som Trosterud/Haugerud/Tveita, og arbeidsplassene på Bryn/Helsfyr og i sentrum.
Hva skjer når?
Reguleringsplanen ble vedtatt i Oslo bystyre desember 2019. Prosess med eiendomserverv er nå i gang og forventes å ta 2-3 år. Anlegg vil kunne starte opp i 2022.
I påvente av dette planlegges det midlertidige sykkelfelt på begge sider av Nils Hansens vei, fra Fyrstikkbakken til av- og påkjøringsrampen til Ring 3, høsten 2020.