Oppgradering av gang- og sykkelveien langs Axel Maurers vei
Gang- og sykkelveien langs Akerselva er nå oppgradert. Det er gjennomført flere mindre tiltak for å tilrettelegge hele strekningen for økt bruk og trivsel.
Hva skal vi gjøre?
Prosjektet innebærer oppgradering av gang- og sykkelveien langs Axel Maurers vei, fra Ankerbrua til Nybrua.
Tiltakene som er gjennomført på gang- og sykkelveien innebærer i hovedsak forbedring av asfaltdekket og tilrettelegging for økt belysning. I tillegg er innkjøringen inn fra Torggata blitt sperret og flyttet for å sikre adkomst til eiendommene.
Undergangen under Ankerbrua har nylig blitt åpnet opp for gjennomgang. Prosjektet har derfor oppgradert stien ned dit for en naturlig tilkobling til nettverket med gangstier i Akerselva miljøpark. Lysanlegg er etablert under broa og det er etablert håndløper/gjerde med belysning ned turstien. Det er også satt opp gjerde rundt Rusken-tomta.
Høsten 2024 ble krysset mot Storgata justert for å unngå at syklende benytter fotgjengerovergangen. Det ble også senket et felt i kantsteinen for å forenkle ut -og innpassering for syklister mellom Axel Maurers vei og Christian Krohgs gate.
Hvor skal det gjøres?
Strekningen starter ved Storgata, går langs sentrum-siden av Akerselva og munner ut i Torggata, rundt lokalene til Rusken i bydel Grünerløkka. I tillegg omfatter prosjektet tilrettelegging av turstien som går ganske bratt ned til den nyåpnede undergangen under Ankerbrua på turveien B 10 som går langs elva.
Hvorfor gjør vi dette?
Oppgraderingen vil gjøre forbindelsen mellom Grønland og Grünerløkka mer attraktiv og tryggere for gående og syklende. Utviklingen av Torggata og etableringen av bylivsgata Nedre Grünerløkka har medført økt byliv. Prosjektet vil bidra til lettere tilgjengelighet og tilgang til et hyggelig område for både opphold og aktivitet.
Tiltaket er i tråd med den nylig vedtatte gåstrategien for Oslo (2023) der målet er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Ettersom strekningen ligger langs Akerselva, med blågrønn struktur, bidrar prosjektet til økt tilrettelegging av fotturer i attraktive omgivelser.
Prosjektet er en del av sykkeltilrettelegging i Oslo som har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hva skjer når?
Hovedprosjektet ble satt i gang i slutten av april 2025, men enkelte forbedrende tiltak ble utført allerede høsten 2024. Det østlige fortauet på Nybrua ble blant annet utvidet i tillegg til noen andre kryssforbedringer. Prosjektet ble ferdigstilt i august 2025.
Høsten 2024
Oppstart med tilrettelegging i krysset Storgata og Nybrua.
2025
- April-juni: Oppgradering og elektroarbeid rundt Rusken. Flyttet kantstein, byttet gjerde og lagt ny asfalt. Kabellegging og oppgradering av resten av strekningen. Nytt lysanlegg er etablert i undergangen til Ankerbrua. Endret utforming på siste delen av gang- og sykkelveien ut mot Nybrua.
- Juli-august: Det ble etablert gressarmering, strekningen fra avfallscontainerne til Nybrua ble asfaltert, det ble montert gjerder mot skråningen ned til Akerselva (ved Nybrua), rundt Rusken-tomta og etablert håndløper/gjerde med belysning ned turstien.