Oppgradering av sykkelanlegg i Hans Nielsen Hauges gate
I Hans Nilsen Hauges mellom Ring 3 og Kyrre Grepps gate skal det eksisterende sykkelanlegget oppgraderes.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal oppgradere sykkelanlegget i Hans Nielsen Hauges mellom Ring 3 og Kyrre Grepps gate.
- Sykkelveien skal flyttes til mellom parkeringsplassene og fortau på strekningen i Hans Nilsens Hauges gate fra ca. Kyrre Grepps gate til ca. Stiftelsen Ragna Ringdals Dagsenter. Sykkelveien vil bli etablert som opphøyd sykkelfelt.
- Forbi holdeplassen Sinsen T skal det etableres sykkelvei i bakkant av holdeplassen, mellom holdeplassen og fortauet.
Ladeplassene som tidligere var i Hans Nilsen Hauges gate er flyttet til Kyrre Grepps gate. Langsgående gateparkering som legges på utsiden av opphøyd sykkelfelt blir skiltet som ordinær beboerparkering når arbeidene er ferdig.
Når skjer det?
Arbeidene starter 03. november 2025 og er forventet ferdigstilt i løpet av desember, med unntak av rød asfalt som blir lagt våren 2026.
Arbeidstider er dagtid (07:00–19:00) mandag til fredag.
Det vil være vanlig anleggsstøy fra arbeidene. Det er ikke planlagt spesielt støyende arbeider (pigging, spunting etc).
Veien vil i hovedsak holdes åpen for kjøring i begge retninger. I forbindelse med fresing av asfalt og asfaltering vil det være manuell dirigering med ett kjørefelt åpent.
Holdeplassen Sinsen T blir i perioder flyttet, følg med på informasjon fra Ruter.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å flytte sykkelveien til mellom parkeringsplassene og fortau (strekningen ca. Kyrre Grepps gate til ca. Stiftelsen Ragna Ringdals Dagsenter) er å unngå konflikter mellom syklister og biler som skal inn og ut fra parkeringen.
Etablering av sykkelvei bak holdeplassen Sinsen T gjøres for å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten forbi holdeplassen. I dag går sykkelfeltet forbi selve holdeplassarealet, noe som kan skape farlige situasjoner.
Grunnen til at tiltakene gjøres nå og ikke ble gjort i forbindelse med sykkeltilretteleggingen som ble gjort i 2020 er flere. Blant annet var ladestolpene på dette tidspunktet nylig etablert og det var ikke hensiktsmessig å endre plassering av ladestolpene kort tid etter. Det pågikk også byggearbeider i Hans Nielsen Hauges gate som sperret deler av fortau ved holdeplassen Sinsen T.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Strekningen mellom Ring 3 og Kyrre Grepps gate mellom inngår i Plan for sykkelveinettet.