Oppgradering av Lørenveien

Bymiljøetaten oppgraderer Lørenveien mellom Lørenvangen og Økernveien.

Hva skal vi gjøre?

Det skal tilrettelegges bedre for myke trafikanter, med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Lørenveien er en del av Den grønne ringen som skal binde sammen eksisterende og nye nabolag og grøntområder i hjertet av Hovinbyen. For å få plass til vegetasjon og møteplasser vil ett kjørefelt bli fjernet og Lørenveien gjøres enveiskjørt fra øst mot vest. Grunnlag for oppgraderingen er en ny reguleringsplan som ble vedtatt av bystyret 8. september 2021.

Illustrasjonen viser hvordan gata er ment utformet
Illustrasjonen viser hvordan gata er ment utformet når prosjektet er fullført.

Les mer om Den grønne ringen:

Hvor skjer det?

Prosjektet omfatter krysset Lørenvangen og Lørenveien og strekker seg til rundkjøringen ved Økernveien, i øst. Rundkjøringen vil bli minimalt påvirket, men kjørefeltet ut fra Lørenveien vil bli fjernet.

Her kan du se byggesaken hos Plan- og bygningsetaten.

Hvordan gjør vi det?

Lørenveien opparbeides med tosidig fortau og tosidig opphøyd sykkelfelt på 2,2 meter, samt sammenhengende grønnstruktur på begge sider av gaten. Vegetasjonsfeltet på sørsiden av gaten vil inneholde beplantning i form av trær og belysning. Møbleringssonen på nordsiden av gaten blir 4,5 meter bred, i tillegg til 3 meter fortau/ferdselsareal mot byggene. Møbleringssonen skal ha beplantning, overvannshåndteringstiltak, og skal legge til rette for opphold og sitteplasser.

Gatesnitt
Illustrasjonen viser hvordan gata bygges opp, med infrastruktur i grunnen og hvordan gatebredden fordeles mellom de ulike brukerne.

Hva skjer når?

Vi har hatt betydelige tekniske utfordringer det siste året som medført at tidspunktet for ferdigstillelse er forskjøvet. Vi beklager ulempen dette medfører og har full forståelse for at alle berørte er lei anleggsaktiviteten.

All flytting av eksisterende kabler og legging av nye, i sørlige fortau, er nå fullført og vi har begynt å fylle tilbake, komprimere og avrette.

Det settes også plantekasser der det skal plantes trær. Entreprenøren arbeider nå intenst med å få ferdig sørsiden av gaten hvor det i lang tid vært åpen grøft.

Krysset Lørenvangen/Lørenveien
Oppfylling over rør og kabler er i gang og vi ser at stålet rundt plantekassene er i ferd med å bli montert. Deretter skal det settes kantstein før det fylles opp og planeres for asfaltering.

Med unntak av noen få kvadratmeter granittheller som mangler i hjørnet ved Joker er det komplett granittdekke i det nordlige fortau. Det vil gjenstå noe fuging som utføres kommende uke.
Siste granittheller settes kommende dagene.
I hjørnet mot Lørenvangen, ved Joker-butikken, er det nå satt kantstein og det er ferdig planert. Nå skal det settes granittheller på de siste gjenstående kvadratmeterne på denne siden av veien.

Entreprenøren opplyser om at anlegget vil være ferdigstilt i løpet av mai.

Kommende periode blir det behov for å frakte inn store mengder jord, planter og andre materialer. Det er ikke mulig å tippe dette rett på plass, så massene må graves av bilene med maskin. Det må følgelig beregnes stopp i trafikken under lossing og at bilister beklageligvis må regne med noe ventetid. Vi ber om forståelse for dette.

Regnbed
Det er fylt over rør og kabler. I denne grøfta skal det nå monteres regnbed, før det settes kantstein.

Det er mulig å krysse Lørenveien fra sørsiden til nordsiden ved rundkjøringen, ved den offentlige gangveien ved Lørenveien nr. 64/66 og i krysset mellom Joker og Baker Hansen.

Så langt i prosjektet har vi:

• satt ned hastigheten til 30 km/t og gjort veien enveisregulert, lik ferdig gatebilde. Unntaket gjelder de vel 100 meterne fra rundkjøringen i Økernveien til det tidligere Würt-bygget, hvor det fremdeles er toveistrafikk.
• innført stans forbudt. Det har vært knyttet problemer til biler som forhindrer gravearbeid, og som også skaper utrygge og farlige situasjoner for øvrige brukere av området.
• forbedret trafikksikkerheten i Lørenvangen med nytt fotgjengerfelt og fartsdump ved Vekslerveien, samt parkeringsforbud på østsiden av Lørenvangen for å bedre på siktforhold ved krysset
• gjort justeringer på lyssignalene i krysset ved Dag Hammarskjølds vei slik at noen flere biler kan kjøre ved hver grønn periode
• gjennomført 15 miljøprøver
• sikret og utbedret eksisterende kabelkryssinger
• montert fire overvannskummer
• montert 12 infiltrasjonssandfang
• gravd om lag 306 meter overvannsgrøft og lagt drensledning for gaten
• forberedt fjernvarmeanlegg til flerbrukshallen i Lørenveien 66
• klargjort for videre arbeid i gatestrekket ved fjerning av asfalt og overskuddsmasser
• forberedt for trekking av strømkabler i nordre fortau med støpt betongkanal og grøft
• gravd ut for og støpt betongkanal (ca. 360 meter) for strømkabler fra Lørenveien 49 - 68
• satt kantstein og tilbakestilt parkeringsplassene ved Lørenveien 68
• ferdigstilt vann- og avløpstilkoblingen til flerbrukshallen i Lørenveien 66
• på sørsiden av Lørenveien har vi midlertidig lagt om IKT-kabler i rør
• på nordsiden er det satt opp belysning (lysstyrke og -retning vi justeres når alle belysning er satt opp)
• det er satt 720 kvm granittheller på nordsiden
• det er satt 680 meter granittkantstein på nordsiden
• det er montert 185 m kortenstål ved regnbedd og plantefelt
• det er satt 260 jordkassetter i plantekasser
• gravd ut for og lagt 8542 m trekkerør for IKT, høyspent og belysningskabler

Fremkommelighet og trafikksikkerhet i anleggsperioden

Gaten er åpen for trafikk mot vest, men syklister og kjørende må finne alternativ rute mot øst. Det vil være mulig å kjøre bil til de eksisterende garasjeanleggene. Nødetatene skal ha mulighet for å komme seg frem, men gaten kan bli midlertidig stengt for gjennomfartstrafikk i perioder.

For å redusere trafikkmengden i Lørenveien er det besluttet å sette opp skiltet "Forbudt for alle kjøretøy" i rundkjøring mot Økernveien. Det vil komme underskilt som unntar anleggstrafikk, samt kjøring til eiendommene.

Vi oppfordrer alle trafikanter, også syklister, til å være oppmerksomme og vise hensyn når man ferdes i området i anleggsperioden.

Bymiljøetaten har ikke mandat til å stoppe og/eller bøtelegge bilister og syklister som velger å kjøre mot kjøreretningen eller bryter fartsgrensen. Vi har varslet politiet om at vi ønsker kontroll i området. Bymiljøetaten tar trafikksikkerheten alvorlig, og vi vurderer kontinuerlig behov for tiltak som sikrer trafikksikkerheten.

Hull i gaten

Kjørebanen er per for tiden ikke asfaltert. Ved mye trafikk, og grunnet tidligere veioppbygning vil det fort bli hull/søkk i veibanen. Veiens tilstand, og alle hull/søkk, vurderes daglig, og entreprenøren tilstreber å etterfylle hull som oppstår i veibanen så fort som mulig. Hvis du oppdager hull/søkk i veien setter Bymiljøetaten pris på at du melder dette inn på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.

Vi har fått klager på at veien har medført skader på biler. At det kan konstateres skade som helt eller delvis skyldes veiens tilstand, betyr ikke at veimyndigheten automatisk blir erstatningsansvarlig. Hvis du mener at veiens tilstand er årsak til skade på din bil må du sende Bymiljøetaten dokumentasjon som viser årsakssammenheng. Dokumentasjonen sendes på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.

Krysset ved Lørenveien/Lørenvangen

Fotgjengerfeltet mellom Joker og Baker Hansen vil i løpet av byggetiden få justert plassering avhengig av hvilken type arbeid som utføres her. Det er i tillegg byggevirksomhet i Lørenveien 51 som også har medført at situasjonen i krysset kan oppleves uklar og usikker. Vi har løpende kommunikasjon med utbygger og vår entreprenør i Lørenveien 51 om trafikksikkerheten her.

Det er dessverre en del biler som stopper i og ved krysset for av-/pålessing. Vi oppfordrer bilistene til å finne andre steder for av-/pålessing. Gående oppfordres til å bruke de fotgjengerovergangene som finnes.

Anbefalte sykkelveier under anleggsperioden

Vi oppfordrer syklister til å velge alternativ rute i østlig retning. Å sykle mot biltrafikken i kjørefeltet er ikke lov. Syklister på fortauet må vise hensyn til fotgjengere som går der og tilpasse hastighten. Vær også ekstra oppmerksom dersom du sykler tett på garasjeporter - bilistene som skal kjøre ut har dårlig sikt.

Støy i anleggsperioden

Arbeidene vil generelt ikke være spesielt støyende, men noe støy må påregnes. Arbeid vil pågå mellom kl. 07.00 og 19.00, mandag til torsdag. Fredager ved behov. Vi beklager eventuell støy og andre ulemper arbeidet medfører.

Vi har fått klager fra enkelte beboere om at det forekommer støyende arbeider på tider utover dette. Det skal ikke forekomme og vi beklager dette. Det er flere byggeprosjekter i nærheten av vårt prosjekt i Lørenveien som kan ha bidratt til denne støyen.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er tiltakshaver og Vaktmesterkompaniet AS er utførende entreprenør.
Ombyggingen er finansiert gjennom utbyggingsavtaler mellom Oslo kommune og private utbyggere i området.

.

Kontakt oss

Nabokontakt Vaktmesterkompaniet
Syver Bang
Mobil
Prosjektleder Bymiljøetaten
Alexandra Mattsson Asp