Kunst på Fornebubanen

Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har etter en åpen prekvalifisering invitert 18 kunstnere til å lage forslag til kunst på Fornebubanens seks stasjoner. I september 2024 ble seks kunstnere tilbudt oppdragene med å utforme kunsten til de nye T-banestasjonene.

Slik bygges Fornebubanen

Bakgrunn

Fornebubanen bygges som en ny underjordisk T-banetrase på 7,7 km med to nye stasjoner i Oslo kommune på Skøyen og Vækerø, og fire nye stasjoner i Bærum kommune, Akershus fylkeskommune, på Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu. Stasjonene er plassert ved sentrale knutepunkt, med overgang til tog på Skøyen og Lysaker. Fornebubanen kobler seg på eksisterende T-banenett på Majorstuen stasjon i Oslo, med Fornebu som endestasjon. Strekningen er dimensjonert for fire tog i kvarteret og tar ca. 12 minutter fra Majorstuen til Fornebu stasjon.

Fornebubanen bygges i samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Målet er å utvikle et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region i kraftig vekst, som legger til rette for en bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling. De nye stasjonene og utbyggingen av banen er koblet til transformasjonen som er i gang langs traseen, særlig på Fornebu.

Fornebubanens stasjoner

Fornebubanen består av seks stasjoner: Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu. Alle stasjonene ble lyst ut som internasjonale arkitektkonkurranser. Stasjonene har til felles at de er unike, lokalt tilpasset, og utformet slik at du lett kjenner igjen hvilken stasjon du er på gjennom sin særegne arkitektoniske framtoning. Hver stasjon har sin arkitektoniske visjon som gir viktige føringer for kunstprosjektene.

Prekvalifisering og konkurranse

Fornebubanen inviterte i 2023, i samarbeid med kulturetatene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune (nå Akershus), kunstnere til å delta i en åpen prekvalifisering om å utforme kunsten på Fornebubanens seks stasjoner.

512 kunstnere meldte sin interesse. I januar 2024 valgte juryen ut 18 kunstnere, tre per stasjon, som ble inviteret til en lukket konkurranse om å utforme unike kunstbidrag.

I september 2024 valgte juryen ut ett vinnerbidrag per stasjon, og startet prosessen med å inngå et samarbeid med kunstnerne for å produsere og montere kunsten på henholdsvis Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu T-banestasjoner.

Juryen har lagt vekt på å slippe til nye kunstnere, samt gjennomføringsevne, variasjon i kunstneriske uttrykk, medium, kjønn og alder. Konkurransen har vært utlyst i Norden, og det er derfor også i hovedsak norske og nordeuropeiske kunstnere som har søkt.

Kunstnerne

Dette er de seks kunstnerne eller kunstnergruppene som er innstilt til oppdragene med å utforme kunsten på Fornebubnens nye T-banestasjoner.

Skøyen T-banestasjon

Innstilling: Sara Eliassen

Sara Eliassen er en kunstner og filmskaper basert i Oslo, med en praksis som omhandler bildepolitikk, minnesproduksjon og skjermkultur. Eliassen avsluttet nylig en doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet, med prosjektet Mediating Uncertainties. Filmene hennes Still Birds og A Blank Slate har vært vist på en rekke internasjonale filmfestivaler, blant disse filmfestivalen i Venezia, Rotterdam Internasjonale Filmfestival og Sundance. Hun jobber for tiden mot en soloutstilling på Laboratorio Arte Alameda i Mexico City, en iterasjon av soloutstillingen Images [and Talking Back to Them] fra Kunstnernes Hus i Oslo, 2023. Eliassens praksis involverer også prosjekter i offentlig rom: Under the Park (2021), Not Worth It (2007), og The Feedback Loop (med Munchmuseet i bevegelse, 2018). Hun programmerer film og samtaler, og inviterer ofte andre kunstnere inn gjennom bestillingsverk som del av kuratoriske samarbeidsprosjekter. Eliassen har en MFA i eksperimentell film fra San Francisco Art Institute, og bakgrunn fra Whitney Museum of American Art Independent Study Program, 2010/ 2011.

Navn på verket hun presenterer til Skøyen stasjon: Det levende fjellet

Begrunnelse:

Sara Eliassen har levert et forslag til et stedsspesifikt audio-visuelt kunstverk som tar utgangspunkt i Skøyen T-banestasjon der natur møter teknologi. I dette filmcollaget møter vi individer fra den lokale Hoffselva, eksempelvis en småsalamander, og et rompetroll som blir til en rødlistet spissnutefrosk. Verket tar form av animasjoner i heissjaktene og i nedre foaje, og følger den reisende på veien opp og ned til t-baneplattformen. Eliassens kunstverk blir en fortelling som åpner opp og utvider stasjonens arkitektur, og som med levende fargerike bilder skaper overraskelsesmomenter som endrer seg fra gang til gang avhengig av hvilke heis du bruker. Eliassens verk berører økologi som tematikk, både i et lokalt perspektiv og i en større global sammenheng. Eliassens verk utvider også forståelsen av kunst i offentlig rom på en t-bane-stasjon, både teknisk og innholdsmessig.

Videokunstner Sara Eliassen skal lage et videoverk til heissjakta på Skøyen stasjon. Foto: Joanna Eldredge Morrissey

Videokunstner Sara Eliassen skal lage et videoverk til heissjakta på Skøyen stasjon. Foto: Joanna Eldredge Morrissey

Skøyen T-banestasjon.
Bilde: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.

Arkitekter: Gottlieb Paludan Architects (DK) og L2 Arkitekter (NO)
Prosjektleder: Tore Lie Falkenberg
Antatt passasjermengde per dag (2030): 16 000
Antall oppganger til terreng: 2
Plattformens dybde under terreng: 45 m
Byggeperiode: 2024-2027

Skøyen T-banestasjon er den første stasjonen på Fornebubanen i Oslo kommune. Stasjonen har to innganger, hvor stasjonens hovedinngang er integrert i 1.etg. av et fremtidig bygg, som inngang B med 6 heiser. Inngang A er plassert i det sydvestlige hjørnet av Hoff torg og har tre heiser. Skøyen stasjon bygges ca. 50 m under bakken, og vil kun ha adkomst via heis. Heisene vil ha store glassflater som vender ut mot en åpen sjakt, som gir mulighet til å se ut i heissjakta under heisturen, helt fra bakkeplan og nedover.

Vækerø T-banestasjon

Innstilling: Idun Baltzersen

Idun Baltzersen er født 1987 i Trondheim, Norge. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Konstfack i Stockholm. Siden sin eksamen i 2014 bor og arbeider hun i Stockholm. Baltzersens arbeider kjennetegnes av en eksperimentell framgangsmåte til det grafiske mediet og ulike trykkteknikker, dette gir avtrykk i form av arbeider i tresnitt, collage, tekstil og tre. Grafikkens repeterende funksjon, som muliggjør produksjon av mange bilder av samme motiv, brukes som en måte å utforske identiteter og samtidige myter. Gjennom monumentale avbildninger og skiftende posisjoner lar hun den betraktede ta plass i forhold til sin betrakter, og gir på så vis motivene autoritet. Baltzersens verk har tidligere blitt vist på Galleri Brandstrup og Kunstnerforbundet i Oslo, Galleri Magnus Karlsson, Magasin III Museum og Moderna Museet i Stockholm.

Navn på verket hun presenterer til Vækerø stasjon: Tiden gror

Begrunnelse:

Idun Baltzersen har levert et forslag som har tid, bevegelse og fart som tema. Forslaget består av fire deler utført i ulike materialer, og plassert i ulike soner i stasjonsområdet. Kunstverkets tittel er Tiden gror, med undertitlene Hverdag, Walk Cycle, Trylletriks og Veivisere. Gjennom fremstillingen av ulike figurer i bevegelse lar hun den reisende være motivet i verket, et motiv vi kan gjenkjenne og assosiere oss med. Tanken er at brukerne kan «reise» gjennom stasjonen og oppleve delene en etter en. Baltzersens benytter grafisk betong, emalje på plate, og silikatmaling. Gjennom bruk av materialer og motiv, refererer hun til kunst på eldre T-banestasjoner i både Oslo og Stockholm, der Baltzersen bor. Slik skaper Baltzersen en forbindelse mellom Fornebubanen og tidligere T-baneprosjekter. Med den gamle politistasjonen på Vækerø som et av motivene, inkorporer hun samtidig et element fra det lokale miljøet. Med det håndlagde kunstneriske uttrykket, tilfører hun også den kjølige samtidsarkitekturen noe menneskelig og varmt.

Idun Baltzersen, foto Agnete Brun - Talent Norge

Kunstner Idun Baltzersen tar utgangspunkt i lokalmiljøet på Vækerø i utforming av kunst til stasjonen. Foto: Agnete Brun - Talent Norge

Fra Idun Baltzersens skisse Emalje

Emalje - Skisse fra Idun Baltzersen

Fra Idun Baltzersens skisse Relief

Relief - Utsnitt av skisse fra Idun Baltzersen

Vækerø T-banestasjon.
Bilde: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.

Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects (DK) og L2 Arkitekter (NO)
Prosjektleder: Sindre Higraff Sande
Antatt passasjermengde per dag (2030): 4000
Antall oppganger til terreng: 2
Byggeperiode: 2024-2026

Vækerø T-banestasjon er en liten stasjon som har inngang i Vækerøveien mot vest og i Vennersborgveien mot øst, nord for E18. Den er utformet som én lang, sammenhengende forbindelse mellom de to inngangene. Samtidig forholder inngangene seg til to forskjellige sammenhenger oppe på terrenget, men tar begge hensyn til den lokale skalaen. Hele stasjonen er bundet sammen av en skulpturell himling av gyllent metall. Området rundt er preget av småhusbebyggelse, nærhet til fjorden og E18.

Lysaker T-banestasjon

Innstilling: Marthe Karen Kampen og Johannes Borchgrevink Hansen

Marthe Kampen (f. 1986 Oslo) og Johannes B. Hansen (f. 1982 Kongsvinger) er begge utdannet med mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo 2012 og 2010, med fordypning i grafikk. De er ruralt bosatt i Eidskog kommune.

Duoens utsmykninger kjennetegnes ved et visuelt kraftfullt uttrykk, inspirert av tresnitt. De forsøker å finne en nerve i møtet mellom figurasjon og abstraksjon, der farge er et viktig element. Kunstnerne mener det er viktig at en utsmykning ikke bare er vakker, men vekker nysgjerrighet og at man stadig kan oppdage noe nytt.

Kampen og Hansen har aktive separate kunstnerskap, men samarbeider ofte om utsmykninger. Deres hittil største offentlige kunstverk er utført ved Veterinærinstituttet på Campus Ås i regi av KORO, og et nytt utsmykningsprosjekt oppføres ved Drammen nye sykehus i 2025.
Navn på verket de presenterer til Lysaker stasjon: De lysende åkrene

Begrunnelse:

Med «Lysene Åkrer» har Kampen & Hansen levert et forslag til kunst som relaterer seg godt til Lysakers historie og til arkitekturen i det nye stasjonsbygget. Kunstnerne har tatt utgangspunkt i den etymologiske betydningen av Lysaker, og skapt et monumentalt veggmaleri av abstraherte, collagepregete åkerlapper. På fondveggen vil dagslys fra takvinduer i løpet av dagen gli over veggmaleriet, og gi et effektfullt spill av lys og farger. Det visuelle uttrykket er fargerikt, detaljrikt, og med et preg av det håndlagede skaper det en varm kontrast til T-banemiljøet. På stasjonens fasade er et mindre verk plassert til glede for de som passerer på torget.

Marthe Kampen og Johannes Hansen skal lage store veggmalerier til Lysaker stasjon.

Marthe Karen Kampen og Johannes Hansen skal lage store veggmalerier til Lysaker stasjon.

Utsnitt av skisse fra Kampen og Hansen

Utsnitt av skisse fra Kampen og Hansen til Lysaker T-banestasjon

Lysaker T-banestasjon.
Bilde: Asplan Viak, Longva Arkitekter og Arup.

Arkitekt: Asplan Viak (NO), Longva Arkitekter (NO) og Arup (DK)
Prosjektleder: Sindre Higraff Sande
Antatt passasjermengde per dag (2030): 24 000
Antall oppganger til terreng: 1
Byggeperiode: 2024-2026

Lysaker T-banestasjon blir en del av et større regionalt knutepunkt med mulighet for overgang til tog, buss og båt. Adkomsten blir gjennom et frittstående bygg ved Lysakerelven og det som skal etableres som et grøntområde, nord for E18 og Lysaker stasjon i Bærum kommune. T-banestasjonens vestibyle har en karakteristisk himling av tre med overlys som slippes ned i de store mesaninnivåene ned mot perrongen, og preges av lyse og oversiktlige rom i materialer som betong, tre, glass i kombinasjon med en karakteristisk rustrød farge på enkelte flater.

Fornebuporten T-banestasjon

Innstilling: Anders Holen

Anders Holen (f.1986) bor og arbeider i Oslo. Holen er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og jobber med skulptur og installasjon. Hans arbeider er vist ved steder som Astrup Fearnley Museet (Oslo), Museum Im Bellpark (Sveits), Vigeland Museet (Oslo), Contemporary Art Centre (Vilnius), Helper Project (New York), og senest ved Galerie Joseph Tang (Paris). I 2023 ferdigstilte Holen "Lumen", et offentlig kunstverk ved Voldsløkka skole i Oslo.

Navn på verket han presenterer til Fornebuporten stasjon: Aksjonspotensial

Begrunnelse:

Kunstner Anders Holen har levert et forslag som tar for seg en tenkt T-banereise. Bronseskulpturen «Aksjonspotensial» viser et tredimensjonalt utsnitt av de mikroskopiske hjernebanene for menneskets evne til å navigere, og nevronenes reise i hjernen. Disse skaper grunnlaget for en abstrakt skulpturell form som er organisk og assosiasjonsrik, med en klassisk utforming i patinert bronse. Koblingen mellom den mentale og den fysiske reisen, oppleves som svært relevant for utviklingen som skjer på Fornebu.

Kunstner Anders Holens “Aksjonspotensial” er en bronseskuptur av neuronenes reise gjennom hjernen.

Anders Holen

Kunstner Anders Holens “Aksjonspotensial” er en bronseskuptur av neuronenes reise gjennom hjernen.

Skisse fra Anders Holen: Aksjonspotensial

Utsnitt av skisse fra Anders Holen: Aksjonspotensial

Arkitekter for Fornebuporten: A-Lab (NO)
Prosjektleder: Svein Erik Bakke
Antatt passasjermengde per dag (2030): 8 000
Antall oppganger til terreng: 2
Byggeperiode: 2024-2027

Fornebuporten T-banestasjon er den første stasjonen på Fornebu, og har to innganger; Paviljong Aker og Paviljong Park.

Flytårnet T-banestasjon

Innstilling: A Kassen

A Kassen er et dansk kunstnerkollektiv som består av Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen. I 20 år har A Kassen samarbeidet og laget utsmykninger og utstillinger hjemme i Danmark og utlandet.

A Kassen jobber ofte stedsspesifikt med kunsten sin, og grensen mellom arkitektur og billedkunst blir flytende. A Kassen arbeider for å frigjøre det indre potensialet i et gitt sted. Her i Norge er de blant annet kjent for utsmykning av fylkeshuset i Vestland og verket «River man» på Kistefoss.

Navn på verkene de presenterer til Flytårnet stasjon: WIND MASS TIME

Begrunnelse:

Den danske kunstnergruppen A kassens forslag til kunst på Flytårnet stasjon er inspirert av områdets historie som flyplass, og har et lekent uttrykk som skaper en relasjon mellom, over og under bakken. Samlet har verkene reisen som omdreiningspunkt, men med et surrealistisk blikk. Med sin 24 meter høye mast med lyssatt vindpose, vil verket «WIND» skape et iøynefallende, men likevel lavmælt og vakkert punkt i landskapet. Nede på plattformen henger en stor klokke i en wire ned fra taket. Med sin rolige og uforutsigbare pendelbevegelse påvirket av T-banens lufttrykk fra tunnelene, vil verket gi en overraskende effekt. A Kassens forslag vil kunne oppleves av både reisende med T-banen og alle i stasjonens nærmiljø.

Den danske kunstnerkvartetten A Kassen består av Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen. Verkene deres Wind, Mass og Time er valgt ut til å utsmykke Flytårnet stasjon.

Den danske kunstnerkvartetten A Kassen består av Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen. Verkene deres Wind, Mass og Time er valgt ut til å utsmykke Flytårnet stasjon.

Skisse av verket "Time" fra A-kassen

Skisse som viser kunstverket "Time" fra A-kassen.

Flytårnet T-banestasjon.
Bilde: Mestres Wåge, Imago-Atelier de Arquitectura Engharia Lda og Josè Gigante – Arquitecto Ld

Arkitekter: Mestres Wåge Arquitectes AS (NO/ES), Imago-Atelier de Arquitectura Engharia Lda (ES) og Josè Gigante – Arquitecto Lda (ES)
Prosjektleder: Svein Erik Bakke
Antatt passasjermengde per dag (2030): 12 000
Antall oppganger til terreng: 3
Byggeperiode: 2024-2027

Flytårnet stasjon ligger øst langs Snarøyveien og nord for Martin Linges vei i gatetraseen. I nærheten av stasjonen ligger flere kontorbygg, og en utpreget kulturvirksomhet i området rundt det gamle flytårnet, som ivaretas som et landemerke på Fornebu og som sammen med eksisterende bebyggelse beriker og forsterker kulturmiljøet på en måte som styrker stedsidentiteten. Stasjonsdesignet legger vekt på prinsippet om å «se og bli sett» med en lyssjakt med overlys ned på perrongen fra bakkeplan. Arkitekturen er også inspirert av fly, hvor taket på stasjonsbygget har referanser til flyvinger.

Fornebu T-banestasjon

Innstilling: Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen

Ann Kristin Einarsen (f. 1981, Narvik) og Lillian Tørlen (f. 1975, Ålesund) har begge en MFA i medium- og materialbasert kunst fra kunsthøyskolen i Oslo. De har delt atelier siden 2011, og har de siste årene hatt et samarbeid om utstillinger og utsmykking. Ann Kristin Einarsen har i tillegg bakgrunn fra håndverksfag på Høgskulen i Volda og Høgskolen i Telemark. Hun har deltatt i en rekke utstillinger i inn og utland, blant annet Milano, London, New York og Beijing. Hun er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Sparebankstiftelsen Nord-Norge og Innkjøpsfondet for kunsthåndverk.

Lillian Tørlen har i tillegg en BA i Kunst & Design fra Central St. Martin’s College of Art & Design i London. Hun har gjennomført en rekke prosjekter og utstillinger nasjonalt og internasjonalt bl.a i Beijing, Toronto, Wien, New York, Milano, London, København, Dublin, Mons og Toulouse.
Navnet på verket de presenterer for Fornebu stasjon kaller de: Grunnen

Begrunnelse:

Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsens forslag til kunstprosjekt tar utgangspunkt i den lokale og særegne floraen på Fornebu, med planter som eksisterer i en kalkholdig jord. Kunstverket springer ut fra en fasinasjon og ærefrykt for den gjensidige forbindelsen mellom alt i naturen. Inspirert av stasjonens arkitektoniske konsept, i kombinasjon med deres egen interesse for bruk av mineralske råstoffer i keramikk, har kunstnerne valgt å fordype seg i geologien og dens prosesser. Kunstverket består av større komposisjoner av to- og tredimensjonale elementer i keramikk, terrazzo og fargeflater som vil opptre i flere soner på stasjonen, og ved begge inngangspartier. Med flere lag og nivåer av detaljer vil kunstprosjektet gi en rik opplevelse både til de som reiser ofte og sjelden med T-banen.

Tørlen og Einarsen

Kunsthåndverkerne Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen er plukket ut til å utsmykke Fornebu stasjon.

Fornebu T-banestasjon
Bilde: Zaha Hadid Architects og A-lab

Arkitekter: Zaha Hadid Architects (UK) og A-lab Arkitekter (NO)
Prosjektleder: Line Johanne Strætkvern Pedersen
Antatt passasjerer per dag (i 2030): 9 000
Antall oppganger til terreng: 2
Byggeperiode: 2024-2027 (Fornebu stasjon og base)

Fornebu stasjon er Fornebubanens endestasjon, og ligger i området Fornebu Sør som skal utvikles til et bymessig sentrumsområde. Stasjonen har to innganger, en integrert i et bygg på torget, og en frittliggende paviljong i allmenningen. Arkitekturen på stasjonen er inspirert av hvordan Norges landskap har blitt formet av trykk og strømmer av vand, vind og isbreer. Den landskapelige utformingen gir en tydelig arkitektonisk identitet til stedet, og er preget av buede hvelv, helt fra inngangspartiene på torget, i byrommet og nede i stasjonshallen.

Økonomi

Det er avsatt en foreløpig sum på 22 millioner kroner til kunst på Fornebubanen totalt, inklusiv administrasjon, 5% kunstavgift, kommunikasjon og formidling.

Fremdriftsplan

Prosjektet gjennomføres i perioden 2022-28.


Sentrale milepæler i prosjektet

  • Frist for å søke prekvalifisering: 30. april 2023
  • Prekvalifiseringen: desember 2023
  • Lukket konkurranse: 23. januar - 30. april 2024
  • Befaring og presentasjon av konkurransegrunnlaget: januar 2024
  • Frist for spørsmål til juryen: 15. mars
  • Kåring av vinnerbidrag og kontraktsinngåelse: september 2024
  • Utstilling av vinnerbidrag: Vinteren 2024/25
  • Gjennomføring: 2025 – 2028

Kunstutvalg

Kunst på Fornebubanen gjennomføres av et overordnet kunstutvalg som har ansvar for gjennomføring av hele Kunst på Fornebubanen-prosjektet. Det vil i tillegg etableres kunstutvalg per stasjon der det overordnede kunstutvalget også deltar, samt arkitekt og prosjektleder fra Fornebubanen. Medlemmene av det overordnede kunstutvalget er:

  • Leif Ingholm – prosjektleder Fornebubanen
  • Knut Wisthus Johansen – utviklingssjef Sporveien AS
  • Synnøve Øyen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
  • Line Helen Danielsen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
  • Mari Fredriksen Sundet – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling
  • Per Gunnar Eeg-Tverrbakk – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling

Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling og Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling har den kunstfaglig ledelsen for kunstutvalgets arbeid.

Jury

Konkurransene skal vurderes av en jury som består av den enkelte stasjons kunstutvalg, samt styrkes med et eksternt jurymedlem for fagfellevurdering. Dette jurymedlemmet skal være en uavhengig part med kunstfaglig kompetanse og oppnevnes på nasjonalt nivå av Norske Billedkunstnere (NBK).

Eierskap

For å ivareta byggherrerollen er Fornebubanen (FOB) etablert som en midlertidig etat i Oslo kommune på vegne av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Utviklingen av Fornebu inngår også i Bærum kommunes planer og ansvarsområde. Fornebubanens eierskap følger fylkesgrensene, og Sporveien AS har drifts- og vedlikeholdsansvar. Kunsten på stasjonene vil inngå i Oslo kommunes kunstsamling og Akershus fylkekommunes kunstsamling.

Kontaktinfo

postmottak@fob.oslo.kommune.no