Konseptvalgutredning for Bislett
Bymiljøetaten har startet arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for gater og byrom ved Bislettrundkjøringen. Målet er å kartlegge utfordringer, kvaliteter, reisevaner og muligheter for å forbedre forholdene for innbyggere, besøkende og reisende.
En konseptvalgutredning (KVU) er en utredning som gir kommunen fakta og vurderinger slik at vi kan avgjøre om det bør brukes penger på nye tiltak innen et bestemt område. Utredningen kartlegger behovene, og på bakgrunn av dem etableres det mål for prosjektet, altså hva man ønsker å oppnå. Deretter utvikles konsepter (alternativer) som inneholder tiltak som svarer på målene, og konseptene rangeres til slutt etter hvem som svarer ut målene best.
Hva skal vi gjøre?
Det utarbeides en konseptvalgutredning for å undersøke fremtidig gatebruk, areal og funksjonsfordeling av gatene rundt Bislettrundkjøringen. Med funksjonsfordeling mener vi å prioritere mellom- og hvor mange funksjoner en gate skal ha. Det kan være å prioritere mellom funksjoner som kollektivtransport, sykkel, biltransport, parkering, gående, byliv og grønt. Hensikten med funksjonsfordeling er at en gaten skal fungere og oppleves best mulig. For mange funksjoner i en gate skaper det som kalles «suboptimale» løsninger, ved at gaten ikke fungerer særlig godt for noen av brukerne, derfor må det prioriteres mellom funksjonene.
Området på Bislett er i dag preget av at gatene rundt rundkjøringen inngår i en høyt prioritert kollektivtrasé som gir høy trafikkbelastning, at sykkeltilbudet er usammenhengende gjennom et viktig knutepunkt i sykkelveinettet, og at det stedvis er dårlig tilrettelagt for gange og opphold. Det er en del trafikkulykker, og generelt mye biltrafikk i gatene rundt Bislettrundkjøringen. Det er samtidig overvannsutfordringer i området og behov for oppgraderinger av vann- og avløpsnettet.
Utredningen skal blant annet kartlegge:
- Parkerings- og vareleveringsbehov
- Trafikksituasjonen
- Bytrær
- Overvannshåndtering
- Byrom og opphold
- Næringsliv og bomiljø
- Fremkommelighet for utrykningskjøretøy
- Fremkommelighet for gående og syklende
- Fremkommelighet for kollektivtrafikken og biltrafikken
Hvor skjer det?
Utredningsområdet ligger på Bislett i bydel St. Hanshaugen, vest i Oslo.
Hvorfor gjør vi dette?
Bislettrundkjøringen og tilhørende gater (Louises gate, Underhaugsveien, Josefines gate, Sofies gate og Pilestredet) er en del av plan for sykkelveinettet i Oslo. I dag er sykkelveinettet gjennom området fragmentert. Det er også problemstillinger med overvann og kollektivtrafikken. I tillegg skal det utredes hvordan oppholdsområdene og kvalitetene i byrommene fungerer i dette trafikkbildet.
Hva skjer når?
2025
Arbeidet med KVU-en startet i oktober 2025. I den første fasen gjennomføres kartlegging av problemer, kvaliteter og behov i utredningsområdet og innbyggerne inviteres til å delta i en medvirkningsundersøkelse som inngår i prosjektets kartleggingsfase. Resultatene av undersøkelsen blir publisert her på siden i løpet desember/januar.
2026
KVU-rapporten skal ferdigstilles og sendes til kvalitetssikring i løpet av høsten 2026.
Hvem er ansvarlige?
- Bymiljøetaten er bestiller og utfører
- Prosjekterende: Asplan Viak
Les mer
- Sammen skaper vi verdens beste by, Oslo kommunes kommuneplan med byutviklingsstrategi, 30. april 2025 (PDF, 5.18MiB)
- Handlingsprogram for økt byliv i Oslo sentrum 2018–2027 (PDF, 10.88MiB)
- Oslo kommunes gåstrategi 2023 (eInnsyn)
- Oslo kommunes sykkelstrategi 2015–2025 (PDF, 3.82MiB)
- Plan for sykkelveinettet 2018 (PDF, 48.96MiB)
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter